על מה כל הסיפור? פרשת בזק-אלוביץ'

לא בכל יום הרשות לניירות ערך פותחת בחקירה נגד איל התקשורת החזק בישראל, וברגע שהפרשה התפוצצה לפני כשבועיים - גלי ההדף הורגשו בכל רחבי ענף התקשורת

שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ' | צילום: איל יצהר, גלובס

לפני כשלושה שבועות שוק התקשורת בישראל הוכה בתדהמה לאחר שחוקרי הרשות לניירות ערך פשטו על משרדי בזק ולקחו לחקירה את שאול אלוביץ', בעל השליטה ב"קבוצת בזק", בחשד לביצוע עבירות על חוק ניירות ערך. אלוביץ' הוא מהאנשים החזקים במשק ותחת האימפריה שלו יש שורת חברות ענק ביניהן בזק, yes, פלאפון, בזק בינלאומי, יורוקום וגם אתר החדשות "וואלה".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

בהודעה שמסרה לבורסה לאחר המעצר, ציינה בזק כי אין בידיה כל מידע נוסף אודות מהות החקירה, עובדה שלא הפריעה לספקולציות בשוק להגיע מהר מאוד: בעקבות ההודעה על החקירה, הושהה המסחר במנייה ולאורך אותו יום היא ירדה ב-4.8%. על אף שהמסחר שב לפעילות סדירה (למעט השהייה נוספת אתמול), המנייה המשיכה לצנוח ומאז התפוצצות הפרשה היא התרסקה ביותר מ-11% בסך הכול.

ברשות לניירות ערך הודיעו כי החקירה מתמקדת בעסקאות בעלי עניין. כלומר, בעסקאות חריגות שלאלוביץ' היה אינטרס בהן ומצריכות אישורים מיוחדים מצד הרגולטורים. מתוך שורת העסקאות שביצע אלוביץ' מול החברות שבבעלותו, המרכזית שבהן הייתה עסקת הענק בין בזק ל-yes.

המנייה ממשיכה להתרסק. בזק
המנייה ממשיכה להתרסק. בזק

בצד אחד עמדה חברת בזק הציבורית, שם אלוביץ' ישב בכובעו כבעל השליטה. בצד השני, ניצבה חברת yes הפרטית שסובלת מהפסדים כספיים משמעותיים, בה אלוביץ' החזיק ב-50% ממניות החברה - ואילו ביתר החזיקה בזק, אף היא בשליטתו של אלוביץ'. במסגרת העסקה, החליטה בזק לרכוש את כל המניות של אלוביץ' ב-yes תמורת 680 מיליון שקלים, במהלך שנחשב חריג ויש שטענו אפילו לא כלכלי.

סביב העסקה הזו מתנהלת כיום גם תביעה אזרחית. "אם ב-yes היה מישהו אחר ולא אלוביץ', בזק הייתה משלמת סכום הרבה יותר נמוך והייתה מנהלת משא ומתן עיקש וקשוח, והייתה מורידה את הצד השני בעסקה במחיר", טען רונן עדיני שהגיש את התביעה הנגזרת נגד בזק. "לא רק שזה לא קרה - אלא שבזק התנדבה לשלם חצי מיליארד שקלים, סכום שלטענתנו, הרבה יותר גבוה ממה ש-yes שווה בפועל".

בלחץ של אלוביץ' - הדירקטוריון אישר את העסקה

בתוך כך אתמול הודיעה הרשות לניירות ערך כי החקירה בעניינה של בזק הורחבה לעסקה נוספת של אלוביץ' - מתן שירותי תקשורת לוויינית בין חברת "חלל תקשורת" לבין חברת yes. לפי הודעת הרשות: "החקירה הינה בחשד לביצוע עבירות על חוק ניירות ערך וחוק העונשין". לפני מספר שנים חתמה yes הסכם עם "חלל תקשורת" בנוגע לאספקת שירותי הפצת שידורים בלוויין עד לשנת 2028. ההסכם היה שנוי במחלוקת בקרב הנהלת בזק, שסברה כי יש לקצר את השימוש בלוויין ככל שניתן ולעבור לעשות שימוש ברשת ה-NGN של החברה.

עומד במרכז הפרשה. שאול אלוביץ'
עומד במרכז הפרשה. שאול אלוביץ' | צילום: איל יצהר, גלובס

בסופו של דבר, בלחץ של בעל השליטה אלוביץ' - שרצה בהסכם ארוך טווח על מנת לגייס מימון לחברת הלוויין בבעלותו - אושר הסכם ההתקשרות בדירקטוריון בזק, תוך שהדבר מביא לחיכוכים לא פשוטים בין ההנהלה לדירקטוריון החברה. בתחילת 2017, עם פיצוץ הלוויין עמוס 6, נפלה בידי yes הזדמנות להשתחרר מאותו הסכם. yes ראתה עצמה רשאית לבטל או לצמצם את הסכם ההתקשרות ולעבור לעשות שימוש ברשת בזק, שנמצאת גם בשלב הרבה יותר מבוסס מבעבר. מעבר לכל הבעיות הכרוכות בשימוש בלוויינים, הנושא כרוך בעלות שנתית כבדה ש-yes משלמת לחברת חלל.

מדוע החקירה החלה דווקא עכשיו?

העובדה שהרשות לניירות ערך פותחת בחקירה נגד איש עסקים מהבכירים במשק, מקורב לראש הממשלה, מוציאה עליה הודעה חריגה לעיתונות ואפילו יו"ר הרשות שדיבר על כך בפומבי ביום החקירה הראשון והבהיר כי "לא יהיו הנחות סלב" – כל אלה מרמזים על כך שברשות לניירות ערך חושבים שיש להם תיק חזק עם ראיות מוצקות.

על העסקה הבעייתית בין בזק ל-yes דובר רבות בשנתיים האחרונות – אז מה קרה עכשיו? בחצי שנה האחרונה התפטרו מבזק סמנכ"ל הכספים ושני דירקטורים. התפטרותו של הסמנכ"ל הייתה דרמטית במיוחד, משום שעזב שבעה חודשים בלבד לאחר שנכנס לתפקיד. ההערכה בשוק ההון היא שלפחות אחד מהשלושה שהתפטרו מסר עדות מפורטת ברשות לניירות ערך, והעדות היא שהובילה לפתיחת החקירה נגד בזק ואלוביץ'.

יצוין כי אלוביץ' הרוויח רבות מהמהלכים האחרונים. כדי להרוויח עוד כסף, הוא נזקק להטבות מס שאותן המדינה הייתה צריכה לאשר. במשרד התקשורת פעלו בשנה האחרונה רבות כדי לאשר את הטבות המס הללו. כל העניינים האלה נמצאים במרכז דוח מיוחד של מבקר המדינה שהתפרסם היום - כך שלא רק מדובר על חקירה של הרשות לניירות ערך, אלא גם על דוח חריף של מבקר המדינה.

נחקר היום בהקשר לפרשה. שלמה פילבר
נחקר היום בהקשר לפרשה. שלמה פילבר | צילום: פלאש 90 Yonatan Sindel

מי הדמויות המרכזיות בפרשה?

שאול אלוביץ' – בעל השליטה בקבוצת "יורוקום-בזק". אלוביץ' חשוד בעבירות דיווח לחוק ניירות ערך, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה, הפרת אמונים, עבירות מנהלים בתאגיד ושיבוש הליכי משפט – ומאז הספיק להיחקר מספר פעמים. לפני כשלושה שבועות קבע בית המשפט כי אלוביץ' יורחק מבזק וכי נאסר עליו להתייצב במשרדי כל החברות בקבוצה שבשליטתו. עוד קבע בית המשפט כי ייאסר על אלוביץ' ליצור קשר עם בנו אור, שנחקר אף הוא בחשד למעורבות בפרשה.

שלמה פילבר – מנכ"ל משרד התקשורת. פילבר זומן היום לחקירה במשרדי הרשות לניירות ערך בחשד שביצע עבירות על טוהר המידות ועבירות ניירות ערך. המעצר מגיע שעות ספורות לפני פרסום דוח מבקר המדינה שבודק בין היתר אם חברת בזק קיבלה יחס מועדף ממנכ"ל המשרד. פילבר, שנחקר כעת, זוכה להתייחסות רחבה בדוח.

רון אילון, מנכ''ל yes
רון אילון, מנכ''ל yes | צילום: רמי זרנגר

רון אילון – מנכ"ל yes. אילון נלקח מביתו לחקירה באותו יום שאלוביץ' נחקר. בנוסף, אנשי הרשות ערכה חיפוש בביתו של אילון, כמו גם של אלוביץ', וערכה חיפוש במשרדי בזק ו-yes. כמו אלוביץ', אילון נחשד בעבירות דיווח לחוק ניירות ערך, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה, הפרת אמונים, עבירות מנהלים בתאגיד ושיבוש הליכי משפט.

מיכאל ניימן – סמנכ"ל הכספים ב-yes. ניימן נחקר במקביל לאילון וחשוד אף הוא בעבירות דיווח לחוק ניירות ערך, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה, הפרת אמונים, עבירות מנהלים בתאגיד ושיבוש הליכי משפט.

סטלה הנדלר, מנכ''לית בזק
סטלה הנדלר, מנכ''לית בזק | צילום: ינאי יחיאל

סטלה הנדלר – מנכל"ית בזק. לפני כשלושה שבועות נחקרה הנדלר במשרדי הרשות לניירות ערך. הנדלר נחשבת למקורבת מאוד לשאול אלוביץ', שמינה אותה לאורך השנים לתפקידים ניהוליים רבים בקבוצת העסקים שלו. למרות חקירתה של הנדלר, בזק לא הוציאה על כך הודעה לבורסה, בניגוד למתחייב בחוק, ולא ברור מדוע צעד זה לא נעשה.