הנגיד משאיר את הריבית ללא שינוי: "יש לעצור כספים קואליציוניים"

פרופ' אמיר ירון החליט להותיר את הריבית בשיעור של 4.75%, לאור היחלשות השקל והרצון למנוע האטה נוספת במשק בצל המלחמה. לצד התכנית לרכישת מט"ח, קרא הנגיד לשקול ביטול משרדי ממשלה "מיותרים" ולבלום את הכספים הקואליציוניים. "הכלכלה הישראלית עומדת איתנה ויציבה, אך הורדנו את תחזית הצמיחה וההשקעות במשק בשל המלחמה"

נגיד בנק ישראל פרופסור אמיר ירון
נגיד בנק ישראל אמיר ירון | צילום: חדשות 13

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הודיע היום (שני) במסיבת עיתונאים כי על אף המצב הביטחוני - הריבית נשארת ללא שינוי, בשיעור של 4.75%. הסיבה המרכזית לכך להחלטה שלא להוריד שיעור הריבית היא היחלשות השקל, שנמשכה ביתר שאת מאז פרוץ המלחמה ועלולה לגרום להתייקרויות במשק. בנוסף, הנימוק העיקרי לכך ששיעור הריבית לא עלה הינה הרצון למנוע האטה נוספת במשק תוך כדי המלחמה.

בצל החשש מהמשך היחלשות השקל מול הדולר, הנגיד הודיע על תכנית לרכישת מט"ח, ואמר כי ישנו מרחב פעולה של 200 מיליארד דולר. כמו כן, טען פרופ' ירון כי לפני הגדלת התקציב והגירעון, יש קודם לעצור את הכספים הקואליציוניים ולשקול ביטול של משרדי ממשלה מיותרים. כצעד נוסף, הודיע הנגיד כי יישקל ביטול הריבית על דחיית משכנתאות של כלל משקי הבית בישראל, ולא רק עבור תושבי עוטף עזה.

Cbeujz
בנק ישראל | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

פרופ' ירון הדגיש בדבריו כי הכלכלה הישראלית עומדת איתנה ויציבה, אך יחד עם זאת הודיע כי "הורדנו את תחזית הצמיחה וההשקעות במשק בשל המלחמה", וכי "התרחבות המלחמה לחזיתות נוספות יכולה להשפיע עוד על התחזית".

בצל התקרבות מועד סיום הקדנציה שלו בתפקיד הנגיד, אמר פרופ' ירון כי הוא מוכן להישאר בתפקיד בשל מצב החירום, ומעבר לזה "צריך לשאול את ראש הממשלה". באשר למינוי נשיא קבוע לביהמ"ש העליון, ענה פרופ' ירון כי כל צעד שמשקף רציפות שלטונית וכיבוד נוהגים בין רשויות השלטון, יסייע לשדר מסר מרגיע לייצוב הכלכלה.