בפעם הרביעית ברצף: בנק ישראל הותיר את הריבית במשק ללא שינוי

הריבית במשק נותרה בשיעור של 4.75% זה החודש הרביעי ברצף, כאשר הנגיד צופה גירעון של 5% בשנה הבאה. באופן חריג בנק ישראל מפרסם תחזית כלכלית נוספת - ומוריד את תחזית הצמיחה של המשק ל-2% בלבד בשנים 2023 ו-2024. פרופ' ירון חזר על המלצתו לעצור כספים קואליציוניים - והעריך: הוצאות המלחמה יעמדו על כ-200 מיליארד שקלים

Cbeujz
בנק ישראל | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בנק ישראל הודיע היום (שני) כי הוא מותיר את הריבית במשק ללא שינוי, בשיעור של 4.75%, זה החודש הרביעי ברצף. באופן חריג, פרסם היום בנק ישראל תחזית כלכלית נוספת, ובה הוריד את תחזית הצמיחה של המשק ל-2% בלבד, בשנת 2023 - וגם ב-2024.

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון קיים מסיבת עיתונאים לאחר ההודעה, ובמענה לשאלת חדשות 13 אמר כי "שנת 2024 היא לא זמן מתאים להטיל מיסים על הציבור, כיוון שהצמיחה במשק תהיה נמוכה ממילא" והוסיף כי השאלה תתעורר מחדש בעוד כשנתיים. בשבוע שעבר פורסם במהדורה המרכזית כי בשל סירובו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לבטל את הכספים הקואליציוניים והתייקרות המלחמה - במשרד האוצר שוקלים העלאת מיסים זמנית כדי לממן את תקציב 2024.

פרופ' ירון התייחס לסערת הכספים הקואליציוניים, וחזר על המלצתו לעצור אותם ולשקול ביטול משרדי ממשלה מיותרים, כפי שכבר אמר בחודש שעבר. במסיבת העיתונאים היום אמר נגיד בנק ישראל: "גם בעתות חירום, יש חשיבות רבה לשמירה על תקציב אחראי. חשוב שהממשלה תבלום כבר עתה הוצאות חדשות שאופיין מתמשך".

פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל
פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל | צילום: רויטרס

הבנק המרכזי בישראל פרסם היום גם הערכה חסרת תקדים לגבי עלות המלחמה: הוצאות המלחמה צפויות להיות כ-200 מיליארד שקלים, ההוצאה הממשלתית הישירה תסתכם ב-165 מיליארד ש"ח ואובדן ההכנסות ב-35 מיליארד שקלים. נגיד בנק ישראל התייחס גם לכך ואמר: "תוואי הריבית יקבע לפי התפתחות המלחמה", והסביר כי ככל שהאינפלציה תרד, המדינה תוכל לתמוך בפעילות הכלכלית - ולהוריד את שיעור הריבית.

היום צפוי להתקיים דיון מתוח על הכספים הקואליציוניים בישיבת הממשלה, לאחר שאתמול השר בני גנץ דרש לבטל את הדיון והוסיף: "אם יעברו הכספים הקואליציוניים שאינם קשורים למלחמה - סיעתי תצביע נגד התקציב ותשקול את צעדיה". למרות ההתנגדות הציבורית ודרישת המחנה הממלכתי, נתניהו וסמוטריץ' נחושים להביא את התקציב לאישור.