"שבויים של הפרויקט": נרשמו ל"מחיר למשתכן" - ויצאו ללא דירה

זוגות רבים נתקלים בבעיות במיזם של שר האוצר כחלון: היצע נמוך של דירות, המתנה ארוכה לקבלת מפתח ועיכוב בקבלת אישורים. "הכוונה הייתה טובה, אך הביצוע פחות" • אנליסט

עדי ארז, ממאוכזבי פרויקט "מחיר למשתכן"
עדי ארז, ממאוכזבי פרויקט "מחיר למשתכן" | צילום: החדשות 13

מהדוח שפורסם הבוקר (ראשון) ע"י בנק ישראל עולה כי כ-70 אחוזים מתוך 60 אלף הזוגות הצעירים שזכו בדירה בפרויקט "מחיר למשתכן", ויתרו על העסקה בפועל. בין אותם זוגות ניתן למצוא את משפחת קרס, שזכתה פעמיים בזכות לבחור דירה, אך בשני המקרים החליטה שלא המשיכה בתהליך.

בפעם הראשונה, בני הזוג זכו בדירת חמישה חדרים בחריש, אך הם הבינו שהדירה לא מתאימה לדרישותיהם. "נשארו דירות שלא רלוונטיות לנו. חמישה חדרים עם גינה ומרפסת, במחיר של שלושה מיליון שקלים בערך. זה לא סכום שהוא ריאלי עבור זוג צעיר עם הכנסה כמו שלנו", סיפר רותם קרס. לאחר מכן, הם נרשמו שוב, ופעם נוספת יצאו בגורל. בפעם השנייה זכתה המשפחה בפרויקט ברמת שלמה שבירושלים. גם הפעם, הבינו רותם ואישתו שהמצב לא שונה. היצע הדירות בנות ארבע חדרים היה נמוך, ולכן לא רלוונטי עבורם. "לאחר מחשבה רבה, החלטנו גם כאן לוותר. הכוונה של הפרויקט טובה, הביצוע פחות", אמר קרס.

.

עדי ארז, ממאוכזבי פרויקט ''מחיר למשתכן''
עדי ארז, ממאוכזבי פרויקט ''מחיר למשתכן'' | צילום: החדשות 13

במקרה אחר, עדי ארז ואשתו התבשרו על זכייה בפרויקט בכרמיאל בדצמבר 2017. לאחר כשנה קיבלו מכתב על כך שהקבלן נערך להגיש את המסכמים לוועדת תכנון ובנייה, לפני שיעביר את התוכנית והחוזה לאישור חברת הבקרה. השנה קיבלו הודעה זהה. "כל פעם מעדכנים שעוד קצת. אנחנו סוג של בני ערובה, שבויים בפרויקט הזה. היו צריכים לחכות שכל העוסקים בדבר יקבלו את האישורים וההיתרים. כך נוכל אנחנו לבחור דירה, ולא להיות חלק מכל הבירוקרטיה הזאת", אמר ארז.

החריקות ב"מחיר למשתכן", תוכנית הדגל של שר האוצר משה כחלון לפתרון משבר הנדל"ן, הפכו היום לדוח לא מחמיא שכתב נגיד בנק ישראל החדש, פרופ' אמיר ירון, תשעה ימים בלבד לבחירות. כאמור, מהדוח עולה כי שני שלישים מתוך הזוכים כלל לא מימשו את זכותם במסגרת התוכנית. שיקוליהם תלויים במיקום הגיאוגרפי של הדירות שנמצאות על פי רוב בפריפריה, איטיות בקבלת היתרי בניית הדירות, וכן היעדר היצע של דירות קטנות, המתאימות לזוגות צעירים. ירון הוסיף כי "הדוח מראה על איזושהי האטה בהתחלות הבנייה, ואנחנו נצטרך למצוא דרכים נוספות להגדלת ההיצע. זה המפתח". לשאלה האם נכון להמשיך את הפרויקט, בחר שלא להשיב כלל, במקום זאת אמר: "נושא ההיצע הוא חשוב ביותר".

רותם קרס, ויתר על דירה בפרויקט ''מחיר למשתכן''
רותם קרס, ויתר על דירה בפרויקט ''מחיר למשתכן'' | צילום: החדשות 13

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "דוח הדיור נפתח עם הקביעה שמחירי הדירות ירדו לראשונה ב-2018, לאחר עשור שבו עלו ברצף, וזאת בהשפעת מאמצי הממשלה. מה שנראה היה לפני שנים כחלום רחוק, הוא היום המציאות הרשמית של מדינת ישראל. נמשיך לנקוט צעדים בתחום הדיור כדי לספק דירות וליצור שוק הוגן עבור מעמד הביניים"