נגיד בנק ישראל אחרי העלאת הריבית: "כנראה שזו הפעם האחרונה"

אחרי שהעלה את הריבית בפעם העשירות ברציפות, פרופ' אמיר ירון התראיין במהדורה המרכזית, ואמר כי יכול להיות שזו הפעם האחרונה שהוא נוקט בפתרון הזה כדי לעצור את גל ההתייקרויות במשק. "אני לא מבטיח, אבל זה תלוי בנתונים"

זמן צפייה: 04:44

אחרי שהעלה את הריבית במשק בפעם העשירית ברציפות, נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון התראיין הערב (שני) במהדורה המרכזית, ואמר כי זו כנראה הפעם האחרונה שהוא נוקט בפיתרון הזה כדי לעצור את גל ההתייקרויות במשק. "אני לא מבטיח", אמר פרופ' ירון, "אבל יכול להיות שזו הפעם האחרונה, זה תלוי בנתונים. אנחנו מעריכים שהריבית הנוכחית תביא את האינפלציה בחזרה ליעד".

"אנחנו מבינים את הכאב של אותם אנשים שזה באמת העלה להם את ההוצאה החודשית והם מגיעים למצב שקשה להם לגמור את החודש", אמר פרופ' ירון בפתח דבריו, "הבנקים יוזמים בחלקם דרכים להקל על אותם לווים שנמצאים באמת בקצה".

"אנחנו רואים שהמשק בכללותו עדיין בפעילות מאוד ערה", הוסיף הנגיד, "אם לא היינו מתמודדים עם האינפלציה ולא היינו נוקטים בצעדים שאנחנו נוקטים - היינו מוצאים את עצמנו באינפלציה דו ספרתית, בעולמות שבהם אנשים מתחילים לכתוב חוזים לא בשקלים אלא במטבעות אחרים".

על החשש מפגיעה בכלכלה אמר פרופ' ירון: "אנחנו רואים אינדיקטורים להאטה מסוימת, וזה חלק מתהליך הורדת האינפלציה. אין ארוחות חינם שאפשר להוריד את האינפלציה בלי שום כאב".

בנק ישראל
בנק ישראל | צילום: רויטרס

על הרוווחים חסרי התקדים של הבנקים השנה אמר הנגיד: "הבנקים בישראל, וגם בעולם, אכן נהנו מתהליך עליית הריבית. הרבה כסף יושב בעובר ושב, כמעט שליש מהפקדונות. אני מצפה מהבנקים לפנות ביוזמתם ויאירו את עיני הלקוחות לכך שהם יכולים לשים את הכסף בפקדונות".

פרופ' ירון התייחס בריאיון גם למתקפה נגדו ברשת, בראשות יו"ר ועדת הרווחה, ח"כ ישראל אייכלר שקרא לו להתפטר ודרש להעמיד אותו לדין הציבור: "את התובנות של ח"כ אייכלר אני מכיר משנת 2020, אז הוא אבחן אותי כאנטישמי, אז לא אתייחס".