הנגיד: "העלאת הריבית - כדי למנוע כאב גדול יותר בהמשך"

בריאיון למהדורה המרכזית אמר פרופ' אמיר ירון כי הוא "מבין את הכאב של נוטלי ההלוואות והמשכנאות", לאחר שהודיע היום על העלאת הריבית ל-2%. בנוגע לשאלה מתי הוא סבור כי תוצאות המהלך יבואו לידי ביטוי - השיב: "הציפיות בשוק ואצל החזאים - בערך במחצית השנייה של 2023"

זמן צפייה: 04:54

ברקע עליית הריבית בישעור הגבוה מזה 20 שנים, נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אמר הערב (שני) בריאיון למהדורה המרכזית: "אנחנו מבינים את הכאב של נוטלי ההלוואות, המשכנתאות -אבל הכאב הוא כדי למנוע כאב גדול יותר בהמשך".

"אנחנו המשק שצומח בקצב הכי גבוה במדינות המפותחות", אמר ירון, "אנחנו עם האינפלציה שהיא בין הנמוכות בעולם, אבל יחד עם זה - היא בחמישה אחוזי סטייה מהיעד. אנחנו רוצים לוודא שהיא לא מתבדרת, לא מגיעה למחוזות שאנחנו רואים באירופה".

File Photo: The Bank Of Israel Building Is Seen In Jerusalem
בנק ישראל | צילום: רויטרס

לשאלה מתי יראו את תוצאות העלאת הריבית, ענה הפרופ': " לתהליך העלאת הריבית לוקח זמן עד שרואים את ההשפעה במשק, בנוסף אנחנו יודעים שהמלחמה באוקראינה הוסיפה שמן למדורת האינפלציה בעולם וזה מחלחל גם אצלנו. אם לא היינו עושים את זה היינו רואים אינפלציה יותר גדולה. הציפיות בשוק ואצל החזאים הם שבערך במחצית השניה של שנת 2023 אנחנו נחזה בתהליך של ירידת האינפלציה וחזרה ליעד האינפלציה, מתחת לשלושה אחוזים".

כשנשאל מתי תרד הריבית, ענה הנגיד: "אנחנו כרגע לא מדברים על הורדת ריבית אלא על תוואי ונחושים להכניס את האינפלציה חזרה ליעד" והוסיף כי הוא מסכים כי העלייה גדולה מדי, בוודאי ביחס למשוכורת בישראל, אך טוען כי "המפתח בשוק הדיור על פני זמן הוא הגדלת ההיצע ופה צריך לפתואת כל הפלונטרים בייצור הדירות".

אתר בנייה, נדל''ן, דיור, דירה, דירות, בניין, בניינים
אתר בנייה

"אנחנו רואים התמתנות בעסקאות, אנחנו רואים התחלות בנייה, אלו הם סממנים טובים" אמר הנגיד, "אבל יש לנו דמוגרפיה בריאה, יש פה ביקוש גדול והציבור צריך לראות קונססטנטיות של הגדלת ההיצע. בסוף כלי הריבית הוא כלי רוחבי, האינפלציה פוגעת בכולם אבל בעיקר בחלשים. אבל את יוקר המחיה שקשור בדיור חייבים לפתור לאורך זמן על ידי הגדלת ההיצע".