"מחכה 10 שנים": מה קרה לדירות שרכשה המדינה למשפחות נזקקות?

מסמך פנימי של משרד השיכון חושף כי בפרויקטים רבים בארץ מסירת הנכסים מתעכבת. היזמים מסרבים לפצות את המדינה - ופוגעים במשפחות שממתינות. "אם הייתה לי דירה הייתי מאושרת" • אנליסט

זמן צפייה: 08:12

מסמך פנימי של משרד השיכון שהגיע לידי חדשות 13, חושף מה עולה בגורל הדירות שקונה המדינה בשוק הנדל"ן, לאחר שהחוזה נחתם וחלק מהכסף כבר שולם. בפרויקטים רבים, בכל רחבי הארץ, מסירת הנכסים לחברת "עמידר" מתעכבת זמן רב, לפעמים עד מאות ימים מעבר למועד שהבטיח הקבלן. יחד, מצטברים האיחורים לעשרות שנים, רובם בתמ"א 38, מיזמים סבוכים ממילא שדווקא אליהם הממשלה נכנסת במקרים רבים.

עוד עולה כי לא רק שהדירות ש"עמידר" רכשה לא נמסרות בזמן למדינה, אלא שהיזמים מסרבים לפצות אותה על העיכוב המתמשך. במכתב ששיגר משרד השיכון לחברת "סבן יזמות" בראשון לציון, נדרש הפיצוי המוסכם לפי חוק המכר. "מצאנו את עצמנו כמו רוב הרוכשים בשוק שמתמודדים עם עיכוב במסירה. מדובר בתופעה מאוד רחבה שנחשפנו אליה בדיעבד", סיפר מנכ"ל משרד השיכון בני דרייפוס.

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

"כמו אקדח טעון ביד" ההקלטות הסודיות של בכירי "השחר העולה"

קסדות, שואבי אבק ותלושים: מה קיבלו לחג בחברות ההייטק השונות?

"אפליה פסולה": קנס הוטל על פרויקט דיור המיועד למועדון "חבר"

פרויקט תמ''א בבת ים
פרויקט תמ''א בבת ים | צילום: החדשות 13

לא מדובר בתקלה או בדחייה נקודתית, אלא במכת איחורים על חשבון המשפחות הנזקקות. חיה עופר מתגוררת עם חמשת ילדיה בשכירות בדירה ישנה בבת ים, ובקרוב היא ככל הנראה תצטרך לעזוב אותה. המשפחה קיבלה הצעה לדירה חדשה בעיר - אך לצערה היא אחת מהמשפחות שהנכס שלהן נתקע באמצע הדרך. "אני מחכה עשר שנים לדירה, מאוד קשה לי ולילדים שלי", סיפרה עופר.

"חתמתי על סוג של חוזה, ואז הבנתי ממשרד השיכון שהקבלן כנראה ברח. בלית ברירה, קמתי עם הילדים שלי ועזבתי את הדירה לגן העיר בבת ים - והיינו שם חודש", המשיכה. "אני רוצה שזה הסתיים כבר ושניכנס לדירה משלנו, אם הייתה לי דירה הייתי קורנת מאושר. אם לא יהיו לי אמצעים להשכיר דירה, אחזור לגן העיר עם הילדים שלי, לא תהיה לי ברירה".

מחברת דורון חייק שמקדמת את הפרויקט בבת ים נמסר: "העיכוב המשמעותי נוצר בעקבות המתנה של שנה וחצי לקבלת היתר השינויים של הבנייין. בימים אלה אנו בחונים את הצפי המעודכן לסיום הבנייה ולמסירת הדירות". תגובת הפרויקט בפתח תקווה: "לצערנו, עקב ענייינים שאינם בשליטתנו, טרם בוצעה מסירה של 8 דירות למשרד השיכון. אנו פועלים לילות כימים מול הרשויות להתרת החסמים הבירוקרטיים, שלצערנו מונעים מהזקוקים לדיור ציבורי לגור בכבוד בדירות החדשות והמוכנות שבנינו עבורם".