הדולר בשיא של 7 שנים: חשש שמודי'ס יורידו את תחזית הדירוג

לאחר נאומו של יו"ר הכנסת, ובשעה שבכירי חברת מודי'ס מבקרים בארץ, המטבע הישראלי מתרסק אל מול המטבע האמריקני - שנסחר בשער של 3.85 שקלים. בעקבות זאת, כוח הקנייה של הצרכן הישראלי צפוי להיחלש - ותיירים בחו"ל ייאלצו לשלם יותר כסף בתמורה למטבע זר

זמן צפייה: 03:06

ערך הדולר זינק הערב (חמישי) ושבר שיא של 7 שנים, כששוויו הגיע ל-3.85 שקלים. השיא השלילי נשבר לאחר נאומו של יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, שאמר כי הכנסת לא תכבד את פסיקת בית המשפט העליון - ובעת ביקורם של בכירי חברת דירוג האשראי מוד'יס בארץ. הנזק החמור לכלכלה, שנגרם בשל המהפכה המשפטית, צפוי להביא להחלשת כוח הקנייה של הצרכן הישראלי, להתייקרותם של חלק מהמוצרים המיובאים ולכך שתיירים ישראליים יאלצו לשלם יותר כסף כדי לקנות מטבע זר. כעת, קיים גם חשש כי חברת מוד'יס תוריד את דירוג האשראי של ישראל.

במקביל, משקיעים בינלאומיים נמנעים מהשקעת כספים בישראל - ובכך מקומות עבודה צפויים להיפגע והסיכויים ל"אקזיטים" ישראליים פוחתים. בכירי מוד'יס מודאגים מצדם מתרחיש בו הכלכלה המקומית תתערער ומערכת האיזונים והבלמים במדינה לא תצליח לתמוך בשוק המקומי. בכירי חברת דירוג האשראי נפגשו בימים האחרונים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהבטיח לצמצם את החקיקה המשפטית ולא להציג חוקים נוספים.

עם זאת, החששות בשוק ההון גוברים לנוכח חוסר היכולת להגיע לפשרה במערכת הפוליטית. מומחים פיננסיים מעריכים כי מגמת התרסקות השקל תימשך והדולר יתחזק עוד יותר במהלך השבוע הבא.

Whatsapp Image 2023 03 07 At 2
חברת דירוג האשראי מודי'ס | צילום: רויטרס

ברקע ההתחזקות הנוכחית של הדולר, ניתן להבחין פעם נוספת בקורולציה מדויקת בין המהלכים של הקואליציה ותנודות השקל. כאשר התקיימו שיחות על פשרה בנוגע למהפכה המשפטית, השקל התחזק - בעוד שהתפוצצות השיחות הביאה להיחלשות. כך גם כעת, לאחר הצהרתו של יו"ר הכנסת.

כזכור, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' טען תחילה כי המהפכה המשפטית תטיב עם הכלכלה הישראלית. בהמשך, לנוכח הנזקים הכלכליים שישראל ספגה, גלגל סמוטריץ' את האחריות למפגיני המחאה נגד המהפכה, בטענה שהם יוצרים נזק במכוון.