האולטימטום של ברקת: הקפאת התייקרויות או כניסה לרשימה שחורה

שר הכלכלה הציב לחברות המזון שהעלו מחירים אחרי 7 באוקטובר אולטימטום של 72 שעות לביטול ההתייקרויות, והודיע כי במידה שלא יעשו זאת ייכנסו ל"רשימה שחורה" ויעברו מסלול של "ביוש רגולטורי" - וכן מהלכי חקיקה מהירים שירתיעו את החברות. ברקת: "מדובר ביריקה בפרצופו של ציבור הצרכנים"

שר הכלכלה ניר ברקת
שר הכלכלה ניר ברקת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת הציב היום (רביעי) אולטימטום לחברות המזון שהעלו מחירים מאז 7 באוקטובר, לפיו יש להן 72 שעות לבטל את העלאות המחירים. ברקת טען כי במידה ולא יעשו זאת, ייכנסו ל"רשימה שחורה" ויעברו מסלול של "ביוש רגולטורי". עוד יקדם השר מהלכי חקיקה מהירים שירתיעו את החברות מהעלאות מחירים לשם שיפור שורת הרווח. מטעם השר ברקת נמסר כי הצעדים הבאים ייחשפו לאחר פקיעת האולטימטום.

"מאז 7 באוקטובר, מדינת ישראל מצויה במלחמה קשה וארוכה, לה השלכות קשות על המשק הישראלי והציבור בפרט", כתב ברקת במכתב ששלח לחברות המזון, "לתדהמת כולנו, בחסות המלחמה, אנו עדים להעלאות מחירי המזון על-ידי תאגידים גדולים, ספקים וקמעונאים, וזאת ב'תיאום' כמעט מושלם".

"לצערי, קריאות הציבור וגם קריאותיי להקפאת מחירים בתקופה זו לא נענו. מדובר ביריקה בפרצופו של ציבור הצרכנים אשר נאמן לכם ומעשיר את קופתכם וכיסכם. בתקופה זו היה מצופה מכם, באופן וולנטרי, להיכנס תחת האלונקה, לשאת בנטל ולסייע. סולידריות היא נשמת אפה של החברה בישראל, ולא קיבלתם פטור ממנה", הוסיף השר. ברקת הזהיר את החברות: "לאור נסיבות אלו החלטתי להשתמש במהלך של 'ביוש רגולטורי'. היה ותבחרו שלא להיכנס תחת האלונקה, תיכנסו ל'רשימה השחורה' שתוצג לציבור, לצד מהלכי הסברה וחשיפה על חומרת התופעה, כך שהצרכן הישראלי ישפוט בעצמו".

קנייה בסופר
קנייה בסופר | צילום: נועם רבקין פנטון. פלאש 90

נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, אמר בתגובה לדברי ברקת: "אני מתבייש בממשלת ישראל, שבעת מלחמה העלתה את מחירי התשומות לכל אזרח - תעריף המים, החשמל, הדלק, והארנונה. יש לממשלה מספיק כסף להשתמש בו במקום לתמוך בעשרה משרדים מיותרים. אינני יודע מה שיקולי התמחיר של כל יצרן, אך אין לי ספק שאם הממשלה הייתה נמנעת מלהעלות את התעריפים של כל החשבונות שבאחריותה, לדבר עשויה הייתה להיות השפעה חיובית על המחיר הסופי לצרכן. זאת, בייחוד לאור העליות במחירי ההובלה, חומרי הגלם ועלויות המלחמה שהעסקים נאלצים לשאת בהם לאור התפרקות הממשלה מחובותיה. על כן, אני קורא לממשלה להוזיל את מחירי הארנונה, החשמל, הדלק והמים ושרשרת העלאות המחירים שבאחריותה, וכך לתרום משמעותית לבלימת יוקר המחייה בישראל שפוגע בכל אזרח".

לאחר הצבת האולטימטום, מלשכתו של השר ברקת נמסר: "לפני זמן קצר הודיע מנכ"ל חברת סלטי שמיר מר עמי גיא לשר הכלכלה, כי החברה נעתרה לבקשתו ותבטל את העלאת המחירים של מוצרי סלטי שמיר. המנכ"ל עדכן את השר כי החברה הודיעה לרשתות כי העלאת המחירים הוקפאה עד להודעה חדשה". ברקת הוסיף: "אני מצפה מיתר חברות המזון להבין את גודל השעה ולגלות סולידריות כלפי הציבור הישראלי בשעת מלחמה".