ליברמן: ענף החקלאות ייפתח לייבוא - מחירי הירקות והביצים ירדו

לפי התוכנית שמקדמים שרי האוצר והחקלאות, התחרות בענף המזון תגבר, ומגוון המוצרים שיובאו לישראל יוזילו את העלויות ויחסכו לצרכנים 2.7 מיליארד שקלים בשנה. "הרפורמה הגדולה מזה 30 שנים"

זמן צפייה: 03:46

שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר, הכריזו היום (רביעי) על קידומה של תכנית רוחבית לענף החקלאות, במסגרתה תוגבר התחרות בענף החקלאות באמצעות הפחתת מכסים רוחבית עבור כל מוצרי הפירות והירקות - בהתאם למתווה הדרגתי והפחתה מיידית של רשימת מוצרים הכוללת ביצים, אבוקדו, שום, אפונה, שעועית תאנים, אננס ארטישוק ועוד. שר החקלאות פורר: "הרפורמה הגדולה ביותר שנעשתה בחקלאות ב-30 השנים האחרונות".

על פי שרי האוצר והחקלאות, "התכנית צפויה להגביר את התחרות בענף החקלאות, להגדיל את מגוון המוצרים ולהוזיל את מחירי הפירות, הירקות והביצים לצרכן; תכנית זו תוביל לחיסכון של 2.7 מיליארד שקלים בשנה. התכנית כוללת חבילת תמיכה רחבה בחקלאות הישראלית". 

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

היתקלות וירי חי: הצצה ליחידת השתולים הסודית

הותר לפרסום: יותם אוקון הוא המורה החשוד בעבירות מין בבת 13

היום השני ברציפות: יותר מ-1,300 מאומתים חדשים לקורונה

חלוקת פירות וירקות למי שידם אינה משגת
חלוקת פירות וירקות למי שידם אינה משגת | צילום: צילום מסך

התכנית נוגעת גם לענף הלולים, כאשר לפי התכנית תינתן תמיכה ישירה לחקלאים על כל ביצה עם עדיפות פלריפריה, ובנוסף יינתנו מענקי חדשנות והשקעות למגדלים על מעבר ללולים מודרניים. במשרד האוצר מקווים כי הפחתת המס תוזיל משמעותית את מחירי הפירקות והירקות אשר זינקו בשנים האחרונות במעל 80 אחוזים, וכן את מחירי הביצים.

סעיפים נוספים כוללים צמצום רגולציה לייבוא פירות וירקות באמצעות אימוץ תקינה אירופאית, צעד שעשוי להביא להגדלה משמעותית של מגוון המוצרים, וכן של זמינותם לאורך השנה. גם תמיכה בחקלאות ישראלית נכללת בתוכנית, כולל תמיכה תקציבית ישירה לכל חקלאי פר דונם מעובד, תמיכה ייעודית לענף הביצים, הרחבת הטבות מס דרך חוק לעידוד השקעות הון ועוד. על פי לוח הזמנים המתווה יפעל בפעימות, ויתפרש על פני חמש שנים, תוך בחינה כל שנה האם יש ירידה בשטחים המעובדים.

מוטי אלקבץ, מזכיר ארגון מגדלי העופות בישראל, מסר בתגובה כי "ענף ההטלה בישראל מהווה מקור פרנסה עיקרי במושבי גבול הצפון וברוב המקרים מקור פרנסה יחיד. לא ניתן לליברמן לרסק את יישובי הצפון.  החלטתו האומללה, בנוסף לחיסול ההתיישבות בגבול הלבנון, תגדיל את הרווחים הקמעונאים ותעשיר יבואנים תאווי בצע. אנו נערכים למאבק על קיומנו שלא נראה שנים במדינת ישראל".

מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל, ירון בלחסן אמר כי "תכנית משרד האוצר עתידה להמית חורבן על החקלאות בישראל, אשר תיכחד לחלוטין באם רפורמה זו תאושר. הרי כבר הוכח כי הורדת מכסים על ייבוא תוצרת חקלאית, אינה מוזילה את המחיר הסופי לצרכן. אנו קוראים לכבוד שרי האוצר והחקלאות לא להיות אלו החתומים על גזר דין מוות למפעל הציוני החקלאי. חובת המדינה לעודד את חקלאיה במדינת ישראל - ולא את חקלאי טורקיה, או פולין. אנו רוצים רק לעבד את האדמות החקלאיות ולספק לתושבי המדינה תוצרת חקלאית בריאה".

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, ברך את שר האוצר ושר החקלאות על קידום התוכנית ואמר כי "ליברמן מוביל שינויים שיתרמו ליצירת תחרות אמת ובדרך הנכונה, ולא בדרך הפסולה של אפליה לרעה של המגזר העסקי בישראל לעומת ספקי החוץ". לדברי לין, "תחרות אמת חייבת להיות של הייצור המקומי כולו מול הייבוא. תחרות מקומית מוגבלת לעולם לא תשפיע על הפחתת מחירים משמעותית".