"מענק לכל אזרח": האם התוכנית הכלכלית תצליח להניע את המשק?

לטענת נתניהו, העברת אלפי שקלים למשפחה תגרום לה לנצל את הכסף לצריכה. עם זאת, בארה"ב ניסו מודל דומה, ועל פי מחקר שפורסם לאחרונה על כל דולר שחולק - האמריקנים הוציאו 29 סנט בלבד

זמן צפייה: 02:26

התוכנית הכלכלית "מענק לכל אזרח" יצאה לדרך השבוע. לטענת ראש הממשלה בנימין נתניהו, העברת אלפי שקלים למשפחה תגרום לה לנצל את הכסף לצריכה. עם זאת, תוכנית דומה יושמה כבר בתחילת חודש אפריל בארצות הברית, ללא הצלחה רבה. על פי המודל של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, כל תושב אמריקני קיבל עד 1,200 דולרים לעצמו, כשכל ילד, עד הרביעי במשפחה, זיכה אותה בעוד 500 דולרים.

אבל האם האמריקאים אכן בזבזו את המזומן שקיבלו? מחקר מקיף גילה לאחרונה שרוב הכסף נשאר בבנק - על כל דולר שחולק במסגרת התכנית, אזרחי ארצות הברית הוציאו לצריכה 29 סנט בלבד בעשרת הימים שאחרי המענק.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

רה"מ: גם אם הייתי מביא חיסון לנגיף – הייתם תוקפים אותי

בישראל מזהירים: "הפיצוץ בביירות – פעמון אזעקה למפרץ חיפה"

קורונה ממרחק אפס: תיעוד מהמחלקה עם החולים הקשים בישראל

נתניהו מציג את התוכנית הכלכלית
נתניהו מציג את התוכנית הכלכלית | צילום: קובי גדעון / לע''מ

יש לציין כי לשכבות החלשות זה עזר הרבה יותר: מי שבחשבון שלו היו מלכתחילה פחות מ-500 דולר, ניצל 36 אחוזים מהסכום שקיבל מטראמפ - בזמן שלקוחות שיש להם בעו"ש 3,000 דולר או יותר משכו לקניות באותה התקופה רק 10% מהכסף.

הנתונים אמנם מלמדים שכל הענפים בכלכלה הרוויחו, אבל עלייה חדה במיוחד נרשמה בעסקים שבהם ההוצאה המשפחתית גבוהה בכל מקרה - מזון, תרופות, שכר דירה ונותני הלוואות, תחומים שלא קרסו בתקופת המשבר.

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

המסקנה של החוקרים ברורה: כדי שמענק חד פעמי יצליח להניע באמת את גלגלי המשק, צריך למקד את התקציב בבעלי הכנסה נמוכה שאין להם חסכונות קודמים. רק כך חלק גדול מהסכום יגיע מהר לצריכה.

בישראל קראו את הממצאים והחליטו לפעול הפוך: עשירים ועניים, שכירים ועצמאים - כולם מקבלים את אותו מענק. אז האם כשחוזרים על טעות פעמיים, בארצות הברית ואז בישראל, אפשר לצפות ברצינות שנקבל תוצאות שונות?