לה פן תשלוף ג'וקר? הקרב האמיתי בצרפת רק החל | פרשנות

אחרי שלה פן הצליחה לעשות היסטוריה ולהעפיל לסיבוב השני, שני המועמדים מחשבים מסלול מחדש. מתקפת טרור או סקרים מוטעים עלולים לסלול את דרכה של לה פן לאליזה

זמן צפייה: 01:45

סיבוב הבחירות הראשון לנשיאות צרפת סימן תוצאה שעד לפני חודשיים היתה כמעט דמיונית - עמנואל מקרון מוביל עם 24%, ואחריו מארין לה פן עם 21.3%. שניהם יתמודדו ראש בראש ב-7 במאי לאחר שהביסו לא פחות מ-11 מועמדים בדרך. התוצאה מסמלת בהרבה מובנים את דעיכתה של הפוליטיקה הממסדית בצרפת, ומזכירה במעט את הזרמים התת קרקעיים שהובילו לתוצאות הבחירות בארה"ב. מדובר בפעם הראשונה מאז שנת 1958 שאף מועמד משתי המפלגות הגדולות והמרכזיות לא הגיע לסיבוב השני של הבחירות, דבר המעיד על מיאוס בקרב הצרפתים מהשיטה הנוכחית והרצון בשינוי.

מקרון מוטרד מדפוסי ההצבעה

אך מי יוביל את המהפך המיוחל? לה פן הלאומנית, שנחשבת בעיני רבים 'תואמת טראמפ', או מקרון, בעל העמדה המתונה שהגיח מאלמוניות יחסית אל קו הסיום? הכל תלוי במה שיקרה בשבועיים הקרובים. לה פן מגיעה כאנדרדוג למירוץ, ואילו מקרון נתפס כפייבוריט לניצחון, כך לפי עורכי סקרים. מעמדו מושפע מההערכה כי הוא צפוי לזכות בקולות המצביעים של מתחריו שהובסו.

למרות שמקרון מחזיק לכאורה בכל הקלפים החזקים, לה פן עשויה לשלוף ג'וקר בדקה ה-90 ולטלטל את הבחירות. בזמן שנותר עד הבחירות היא מתכוונת לחרוש את צרפת ולחזר אחר הקולות המתנדנדים, בעיקר של מצביעים שתמכו במועמד הימין פיון בסיבוב הראשון. גם הסתבכות של מקרון בסקנדל או מתקפת טרור נוספת במהלך השבועיים הקרובים עשויות להטות את הכף לטובתה. לה פן לא בזבזה זמן ופחות מ-24 שעות לאחר סגירת הקלפיות האשימה את מקרון בהיותו "חלש" מול הטרור.

לה פן. מתעוררת לקראת קרב חייה
לה פן. מתעוררת לקראת קרב חייה

מקרון מוטרד מאוד מדפוס ההצבעה המסתמן. בעוד שבסיס המצביעים שלו נשאר עקבי, עליו לקוות שהקהל שלא תמך בו בסבב הראשון יעמוד לצידו כעת. היריב היחיד שלא הביע בו תמיכה עד כה הוא מועמד השמאל הקיצוני ז'אן לוק מלנשון, שסיים במקום רביעי בסבב הראשון. במטה מקרון חוששים כי מצביעי מלנשון יצביעו ללה פן האנטי-ממסדית או יעדיפו להישאר בבית, מאשר לתמוך במועמד שתומך בהישארות צרפת בגוש היורו.

עוד חוששים במטה כי הסקרים לא משקפים את המציאות. קיימת סברה כי נסקרים 'מתביישים' להודות בטלפון כי הם יצביעו ללה פן, אך ביום האמת ישלשלו את שמה לקלפי. התקווה של מקרון היא שכמו בשנת 2002, אז הובס אביה של מרי לה פן, קיצוני אף הוא, גם הפעם יתאחדו הבוחרים כדי להשיג את אותה תוצאה.

מקרון. חושש משאננות
מקרון. בדרך לארמון האליזה?

כרגע, מקרון זוכה לתמיכה כמעט גורפת מצד יריביו לשעבר. פרנסואה פיון הרפובליקני ובנו המון הסוציאליסט עודדו את מצביעיהם לתמוך במקרון. אם תומכיהם אכן יפעלו כך, מקרון ישיג רוב תאורטי גדול מספיק כדי לנצח את לה פן. אל שני אלו הצטרפה תמיכתו של נשיא צרפת המכהן, פרנסואה הולנד. אך לא מדובר בהכרח בחדשות טובות, מכיוון שהולנד סובל מחוסר פופולריות בקרב הציבור.

אירוע טרור נוסף יטה את הכף לטובת לה פן
אירוע טרור נוסף יטה את הכף לטובת לה פן

בימים שנותרו עד לבחירות, יתמקדו היריבים בביטחון, הגירה, הישארות באירופה והאבטלה – נושאים בהם עמדותיהם מרוחקות מאוד. מקרון ידגיש את המסר היורו צנטרי שלו, את הבטחתו לחזק את הכלכלה ולשפר את המצב הביטחוני, ואילו לה פן תדגיש את הקול הלאומני המתבטא בין היתר ברצונה לעזוב את האיחוד האירופי ותבטא את הרטוריקה האנטי מוסלמית שקידמה אותה לסיבוב השני.

לה פן, שהעפלתה לסיבוב השני נראתה בעבר דמיונית, הוכיחה כי מוקדם להספיד אותה. מקרון שנישא על גבי תמיכה ציבורית רחבה, מצפה להיות הנשיא הצעיר בתולדות צרפת. מי יכבוש את ארמון האליזה ב-7 במאי? הכל פתוח.