שר המדע אישר מינוי המדענית שפסל קודמו - שנטען שתמכה בסרבנות

יזהר שי אישר כי חוקרת המוח פרופ' יעל אמיתי, שאקוניס פסל את מינויה בטענה כי תמכה בעבר בחיילים שסירבו לשרת ביו"ש, תהיה חברה בוועדה מדעית ישראלית-גרמנית. "החלטתי לא לערב שיקולים זרים"

יעל אמיתי חוקרת המוח שמינויה נפסל על ידי השר אקוניס
יעל אמיתי חוקרת המוח שמינויה נפסל על ידי השר אקוניס | צילום: חדשות 13

שר המדע והטכנולוגיה החדש ח"כ יזהר שי החליט היום (ראשון) להפוך את החלטת קודמו אופיר אקוניס ולמנות את הפרופסור יעל אמיתי למועצת קרן ישראל-גרמניה לשיתוף פעולה מדעי. אקוניס הקפיא את המינוי לאחר שטען כי אמיתי חתמה לפני כמה שנים על עצומה הקוראת לאוניברסיטאות להעניק לחיילים שסירבו לשרת בשטחים תמיכה והקלות שקולות לאלו הניתנות לחיילים ששירתו בשטחים.

השר שי הודיע הבוקר לבג"צ על אישור מינוייה של אמיתי. הנושא הזה עלה גם במהלך ביקורו של שר החוץ הגרמני בישראל בשבוע שעבר. שר החוץ אשכנזי עדכן את עמיתו הגרמני בכוונה לאשר את המינוי. הגרמנים הביעו שביעות רצון מההחלטה כיוון שעיכוב המינוי פגעה בשיתוף הפעולה המדעי.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

חרף העלייה בנדבקים: מהיום ניתן לערוך חתונות עם עד 250 אורחים

נקבע מותה של האישה מרהט שעל פי החשד הוכתה על ידי בעלה

ארה"ב: שוטר ירה למוות בצעיר שחור – המהומות התחדשו

יעל אמיתי חוקרת המוח שמינויה נפסל על ידי השר אקוניס
יעל אמיתי חוקרת המוח שמינויה נפסל על ידי השר אקוניס | צילום: חדשות 13

השר שי מסר: "עד כמה שקשה לי עם הדעה המובעת בעצומה, החלטתי שלא לערב שיקולים זרים בעבודה המקצועית שלשמה נבחרה פרופסור אמיתי. החיילים שאנחנו שולחים לקרב מגינים על הבית ועל הדמוקרטיה הישראלית. ובדמוקרטיה, אנחנו גם נלחמים על זכותם של אחרים להביע דעות אחרות משלנו, לפעמים אלו גם דעות מרגיזות ומקוממות".

"נשלחתי לכנסת ולממשלה גם כדי להגן בכל דרך אפשרית על הדמוקרטיה הישראלית. ואני עושה זאת היום בגאווה גדולה", המשיך שי. "אינני מסכים עם העמדה הכתובה בעצומה. אני לא חושב שמי שסירבו פקודה זכאים לקבל את אותן הטבות להן ראויים ללא ספק חיילים החוזרים מהקרב לספסלי הלימודים באוניברסיטה. שניים מבניי שירתו ביחידות קרביות וחירפו נפשם למען המדינה. אני בהחלט מצפה מכל מוסד אקדמי לגלות התחשבות ורגישות לצרכיהם של מי שלחמו בשבילנו כשצה"ל קרא להם להתייצב לכל משימה".

חבר הכנסת יזהר שי מכחול לבן
שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי | צילום: חדשות 13

השר אקוניס מסר בתגובה: "החלטה מצערת ושגויה שנותנת לגיטימציה לסרבנות ופוגעת בערכים הבסיסיים ביותר של החברה הישראלית. פרופ׳ אמיתי שלא חזרה בה משידולה לסרבנות אינה ראויה לייצג את המדינה בשום פורום בין-לאומי. מצער אך לא מפתיע ששר המדע הנכנס לא עמד על עקרון כל כך יסודי וקונצסואלי".

מוועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) נמסר: "שמחים שהשר החדש יזהר שי שם את טובת המדינה לפני שיקולים פוליטיים צרים. נציגי אקדמיה ישראלים, הפועלים בקרנות מחקר בינ"ל כדוגמת פרופ' אמיתי, מובילים ומחזקים את תדמיתה של ישראל בעולם כמדינה המובילה במדע פורץ דרך וחופשי מכל פוליטיזציה - וזה האינטרס של כולנו".