"טוויטר הסירה חשבונות סיניים שהפיצו מידע על הבחירות בישראל"

באתר "באזפיד" דווח כי הרשת החברתית השעתה כ-600 משתמשים, שפרסמו ציוצים שקריים בעברית. חלקם מקושרים לפוליטיקאים מגוש הימין. בשלב זה, לא המניעים שלהם אינם ברורים

משתמשי טוויטר
משתמשי טוויטר | צילום: רויטרס

בחירות 2019: הרשת החברתית טוויטר הסירה כ-600 חשבונות בשפה העברית במהלך החודשים האחרונים - כך דווח היום (ראשון) באתר התקשורת האמריקני "באזפיד". על פי הדיווח, החשבונות, שהפיצו מידע שקרי בנוגע למערכת הבחירות, הופעלו על ידי כת סינית-נוצרית שמוכרת לרשויות בסין. בשלב זה, עדיין לא ברור מה הייתה מטרת הקבוצה, וטוויטר לא שיחררה מידע אודות החשבונות שהושעו. עוד דווח, כי זוהי לפחות הפעם השנייה שבה טוויטר משעה חשבונות שקשורים לקמפיין הבחירות בישראל.

"CAG" - קבוצת "האל הכל-יכול", היא כת נוצרית שבסיסה בסין ופעילותה נאסרה במדינה. חברי הכת מאמינים כי ישו נולד מחדש כאישה סינית וחי ברובע קווינס, בעיר ניו יורק שבארצות הברית. בחודשים שקדמו לבחירות, על פי הדיווחים, פרסמה הקבוצה פוסטים רבים שחלקם אף מקושרים לפוליטיקאים מגוש הימין בישראל. עם זאת, על פי מקור שמקושר להסרת החשבונות - אף אחד מהם לא פרסם פוסטים שמביעים תמיכה בראש הממשלה בנימין נתניהו, ורובם המוחלט של החשבונות התמקדו בנושאי דת.

כזכור, יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, דחה ביום שישי את עתירת מפלגת כחול לבן, שטענה כי הליכוד הפעילה חשבונות מזויפים בצורה בלתי חוקית, בהתאם לתחקיר ה"בוטים", וקבע כי "לא הובאו בפניי ראיות מספיקות לצורך הוכחת הכוונת המסרים".

יו''ר ועדת הבחירות חנן מלצר
יו''ר ועדת הבחירות חנן מלצר | צילום: החדשות 13

העתירה התבססה על כתבת תחקיר, שפורסמה בתחילת השבוע בעיתונים ה"ניו יורק טיימס" ו"ידיעות אחרונות", שעל פיה קיימה מפלגת הליכוד תעמולה ברשת באמצעות חשובונות בשמות בדויים, בעיקר בטוויטר, במטרה להפיץ מסרים בתמיכת המפלגה מבלי לחשוף שמקורם מטעמה. בליכוד הכחישו כל קשר להפצת מסרים דרך חשבונות פיקטיביים מטעמם וגיבו זאת בתצהיר של מנהל מטה הבחירות הממונה על התקשורת הדיגיטלית - כך נכתב בדוח החלטת השופט מלצר.

בדוח צוין כי "יש לתמוה על ציוצים אחדים, שהקדימו לכאורה התרחשויות שפורסמו בכלי התקשורת ההמוניים, ודמו לדליפות של מידע פנים". כמו כן, צוין שיצחק חדאד, שעליו נטען כי הוא מפעיל את רשת ה"בוטים", התקשה להסביר את דבריו לחוקר פרטי במסגרת התחקיר, בנוגע לכך שהוא "פעיל סמוי". עם זאת, קבע מלצר, שהעתירה "לא הצליחה להוכיח שהפעולות נעשו על רקע של רשת מתוכננת" מטעם הליכוד או שהדברים נעשו בהכוונתה של המפלגה.