לילות רמדאן: דו קיום שמתחיל בבטן

חודש הרמאדן נתפס כמתוח ע"י רוב הישראלים, אך מאות ישראלים מבקרים בכפרים הערביים במהלך החג ונהנים מהמאכלים והמנהגים

מדי שנה במהלך חודש הרמאדן כוחות הביטחון נכנסים לכוננות מיוחדת, בעיקר סביב תפילות יום השישי במסגד אל אקצה. על אף המתיחות, מאות ישראלים יהודים יוצאים בסיורים מודרכים ללב לבם של הכפרים הערביים כדי לפגוש את התושבים ולשמוע מהם אודות החג. הסיור נערך בכמה כפרים במקביל והמשתתפים מבקרים בדוכני אוכל רחוב שייחודיים לרמאדן וסועדים בבית פרטי את ארוחת האיפטר, ארוחת שבירת הצום. האוכל במקרה הזה הוא בלב המפגש שבין היהודים והערבים בתקופה המתוחה הזו.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

בשוק הרמאדן בכפר קאסם יש כעשרים דוכני אוכל, בהם פלאפל, חומוס, חמוצים וירקות וגם דוכני מתוקים ובו ממתקי הרמאדן המסורתיים קטאיף ואוומה. משתתפי הקבוצה נעים בין הדוכנים וממלאים שקיות. שווקת עאמר, מדריך בקבוצת התיירות "דרך הים, תיירות יהודית-ערבית משותפת", מסביר שתושבי הכפר ורוכלים בשוק שמחים מאוד שבאים לבקר יהודים. "הם אפילו יציעו לכם לשתות ולטעום מהמאכלים למרות שהם לא אכלו או שתו לאורך כל היום".

(עזרי עמרם, חדשות 2)
(עזרי עמרם, חדשות 2)
(עזרי עמרם, חדשות 2)
(עזרי עמרם, חדשות 2)

נדמה שמשתתפי הסיור לא חוששים מהמצב הביטחוני - המסגרת התיירותית נותנת ביטחון. "אבא שלי קצת דאג כשאמרתי לו שאנחנו נוסעים לכפר קאסם", מספרת צעירה שהגיעה עם בני משפחתה. "הצלחתי לשכנע אותו ואפילו לגרום לו לבוא איתנו. האווירה כאן מאוד חמה ונעימה, התושבים מקבלי פנים. זו אפשרות שלנו דרך האוכל להכיר דברים שאנחנו לא חשופים אליהם בדרך כלל ולהכיר מעט מהמסורת והמנהגים שלהם".

(עזרי עמרם, חדשות 2)
(עזרי עמרם, חדשות 2)
(עזרי עמרם, חדשות 2)
(עזרי עמרם, חדשות 2)

מוסטפא עיסא, תושב כפר קאסם, מסכים. "אין לי בעיה עם זה שהם אוכלים, כיף לנו שהם באים, חשוב שתהיה מודעות מהי כפר קאסם ומהי התרבות שלנו ושאנחנו אוהבים בני אדם באשר הם". כמה דקות לפני השעה שמונה בערב קולו של האימאם בוקע מהרמקולים במסגד. בעבור רוכלי השוק והתושבים זהו האות שניתן לשבור את הצום ולפתוח בארוחה.

(עזרי עמרם, חדשות 2)
(עזרי עמרם, חדשות 2)

"זה לא מפגש רק בשביל לאכול טוב, למרות שיש פה אוכל מאוד טוב" אומר רון גרליץ, מנכ"ל שותף בעמותת סיכוי שאחראית על הסיורים. "זו גם הזדמנות לדבר על מערכת היחסים שבין היהודים והערבים, זה מציג מציאות מורכבת יותר ומראה שיש דברים נוספים שיהודים וערבים יודעים לעשות חוץ מלהתקוטט אחד עם השני".