"חיה בשתי הגדות של הנהר": סיפורה של שורדת השואה שהפכה נזירה

בזמן שנמלטה מהנאצים, גילתה רוח'לה דרונסק צלב בשלג והחלה להתפלל. לאחר שניצלה, החליטה להקדיש את חייה לנצרות - אך לא שכחה את יהדותה. "אם להיות נזירה, זה רק כדי להתפלל עבור העם היהודי"

זמן צפייה: 09:15

רוח'לה דרונסק, איבדה את משפחתה בשואה, כשהייתה נערה. ב-6 בינואר 1943, היא נמלטה עם חברה אל יער סמוך, כשחבורת משתפי פעולה פולנים רודפים אחריהן ומאיימים להרוג אותן, אבל אז, בהתוך השלג - גילתה רוח'לה צלב. כשהחיילים החלו לסגור עליהן, ירדה על ברכיה, התפללה לישו - וחייה ניצלו. הרגע הזה, הביא אותה אחרי המלחמה, להתנצר ולהפוך לנזירה פאולה - כהכרת תודה לישו על שהציל את חייה.

סערות חייה כתובות ביומן שהשאירה במנזר הבנדיקטיני בהר הזיתים בירושלים, שבו חייה 44 שנים. "הבטחתי לישו כך: אם אשרוד במלחמה, אתנצר, כל כולי אשתייך אליך - ואכנס למנזר", כתבה. יסכה הרני, חוקרת נצרות וקרובה של פאולה, סיפרה כי "היא לא ויתרה על שתי הגדות של אותו הנהר. הנהר זה החיים, ובגדה אחת הייתה פולין ובגדה השנייה ישראל. בגדה אחת נצרות ובשנייה יהדות. היא לחלוטין האמינה שלעם ישראל יש את המקום שלו ואת השליחות שלו".

לכתבות נוספות בנושא: 

"רגע של ניצחון": ניצולת שואה הפעילה את הצפירה יחד עם נכדתה

ריבלין בטקס הקראת שמות הנספים: "ישנם שמות שלא נדע לעולם"

"מחזה מדהים": מאות הגיעו להלוויה של ניצול שואה ערירי

קברה של הנזירה פאולה
קברה של הנזירה פאולה

את אמה ואת אחיה כבר לעולם לא פגשה, היא התחבאה ביערות במשך חודשים ומצאה מכסה כיתומה פולניה אצל משפחה גרמנית. הנדר שנדרה לא הרפה ממנה - והיא הגיעה למנזר בעיר לומז'ה שבמזרח פולין. הגעגועים למשפחה שנרצחה בשואה, יחד עם יהדותה - הביאו אותה לישראל.

ב-1975 הגיעה כאמור למנזר בהר הזיתים, שבו חיה עד למותה. דייזי דרונזק-יעקב, קרובת משפחתה של פאולה שעלתה לבדה מארגנטינה לישראל מצאה אותה, והקשר בין השתיים הלך והתהדק. "היא אמרה לי, אם בכלל להיות נוצריה, זה להיות רק נזירה, כדי להתפלל בשביל העם שלי - העם היהודי", חשפה דייזי. בחודש ינואר, הלכה פאולה לעולמה, ובטקס האשכבה שלה במנזר בהר הזיתים הוקרא קדיש, תפילה יהודית על רקע צלב. זו תמונת מותה וגם תמונת חייה של רוח'לה - הנזירה פאולה.