בניגוד לטענותיו: יעקב פרנקל נעצר והובא בפני שופט בפרשת הדיוטי פרי בהונג קונג

במסמך רשמי של משרד המשפטים מהונג קונג הובהר כי הסינים מעולם לא התנצלו בפני הנגיד לשעבר. "ד"ר פרנקל טען כי ביקש לרכוש את תיק החליפות, לפני שעלה למטוס, אבל מפני שהיה צריך לעבור בדיקה בטחונית, הוא ביקש מחברה לשלם עליו", מסרו הסינים

נגיד בנק ישראל יעקב פרנקל
נגיד בנק ישראל יעקב פרנקל | צילום: רויטרס

משרד המשפטים של הונג-קונג הודיע היום (רביעי) כי נגיד בנק ישראל לשעבר, יעקב פרנקל, נעצר בשנת 2006 בחשד לגניבת תיק מהדיוטי-פרי ואף הובא בפני שופט. בניגוד לטענותיו של פרנקל, שוויתר על מועמדותו לתפקיד נגיד בנק ישראל בשבוע שעבר, הסינים לא התנצלו בפניו והודו לו על שלא תבע אותם.

"ד"ר יעקב אהרון פרנקל נחשד ב-19.11.2006 בביצוע עבירה של גניבת תיק בגדים מחנות הדיוטי פרי בנמל התעופה הבינלאומי בהונג קונג", נמסר בהודעה של ג'וזפין צ'אן, מדוברות משרד המשפטים בהונג קונג, בתשובה לפניית חדשות 10. "הוא נעצר והואשם באותו יום, הובא בפני שופט, וההליך המשפטי הסתיים ב-11 בינואר 2007".

"בהמשך, הוגשו מסמכים על ידי הצוות המשפטי של פרנקל, שכללו הצהרה מידידה וחומרים נוספים", הוסיפה הדוברת. "ד"ר פרנקל טען כי ביקש לרכוש את תיק החליפות, לפני שעלה למטוס, אבל מפני שהיה צריך לעבור בדיקה ביטחונית, הוא ביקש מחברה לשלם עליו ותכנן לפגוש אותה לאחר מכן ולשלם לה את הכסף על התיק. הוא לא מצא את החברה, והחברה לא שילמה על התיק".

"בהתחשב במסמכים ובחומרים שהוגשו, הוסכם לא להמשיך עם ההליכים המשפטיים נגדו, והעניין הסתיים ב-11 בינואר 2007", סיכמו הסינים. "לא הוגשה שום התנצלות בפני ד"ר פרנקל, ומשרד המשפטים של הונג קונג לא הודה לפרנקל על כך שהוא לא ביקש שום פיצוי", הדגישו.

מאז התגלתה הפרשה, פרנקל טען לאורך כל הדרך כי נעשה לו עוול. "באופן בלתי סביר ובקלות בלתי נסבלת מעלים אדם על המוקד, ללא כל עובדות ורק על סמך השערות", הוא אמר כאשר הודיע על פרישתו מהמועמדות לתפקיד. היום לא היה ניתן להשיג את תגובתו.

פרנקל: "זו פרשה מאד מביכה"

פרנקל מיעט מאוד להתייחס לפרשה ותרם לעמימות ששררה סביבה. ביום שני בשבוע שעבר אמר כי "זו פרשה מאד מביכה. היא לא הייתה צריכה לקרות, אבל לאחר בירור מאד מהיר עם הרשויות הסתבר שהייתה פה אי הבנה בסיסית, ולאחר שעות ספורות יצאתי כבר לדרך", הוא הסביר.

"הייתה לי גרסה אחת שהיא אמת והיא זו שנמסרה לרשויות בהונג קונג בשנת 2006 וגם לוועדת טירקל ב-2013. לא עלתה שום שאלה לחוסר יושרה", ציין הנגיד לשעבר. "אני עדיין לא יודע עד היום מתי יגמר תהליך הבדיקה בנושא ולאן אנחנו הולכים. בינתיים שמתי את חיי על 'הולד' וההתנהלות והתהליכים לא נתנו כבוד לא לי ולא לבנק ישראל", הוא תקף.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, יאיר לפיד, בחרו להאשים את התקשורת בפרישתו של מועמדם הראשון לנגיד בנק ישראל. "אנו מצרים על הודעתו של פרנקל, שהיא תוצר ישיר של האווירה בה אנו מצויים, לפיה אדם מושמץ מבלי שניתנת לו הזכות לעמוד על טענותיו", אמרו השניים.