הייסורים בדרך לחופה אל מול המצלמה: מה עובר על זוגות חילונים המבקשים להינשא?

תחקיר חדשות 10 תיעד בשבועות האחרונים את מסע הייסורים שעוברים זוגות רבים במסדרונות הרבנות, מבדיקה בציציות של שורשי המשפחה, דרך הטפת מוסר על תפקיד האישה בבית, ועד חיטוט משפיל באיברים מוצנעים לפני הטבילה במקווה

הרבנות בחיפה
הרבנות בחיפה | צילום: חדשות 10

(8:02 דקות)

"את מוצאת את עצמך במצב שאת צריכה לשבת מול כולם ולספר מתי הסתיימה הווסת שלך", מספרת תהל סלח מנתניה. סלח, כמו נשים רבות אחרות שביקשו להינשא באמצעות הרבנות הראשית, נאלצה לעבור מסכת של שאלות החודרות לפרטיות וגובלות בהשפלה. החתונה היהודית אמורה להיות רגע השיא של הזוגיות. אבל מה שעובר על זוגות רבים אי אפשר שלא לתאר כחדירה גדולה לפרטיות, שטיפת מוח דתית והטפת מוסר שמנותקת לחלוטין מרוח התקופה.

השלב הראשון במסע המפרך הוא להוכיח לרבנות שאתה יהודי. אם לא נולדת בישראל ועלית לארץ, אתה בגדר חשוד. באחד המקרים סיפר נציג הרבנות לגבר שביקש להינשא דרכה כי הוא צריך להביא תמונות של בני משפחתו. הסיבה: כך ניתן יהיה לבדוק את תווי הפנים של סבו וסבתו ולקבוע אם הם היו יהודים.

מברר היהדות ברבנות מפנה גם זוגות לארגון "שורשים" אשר פועל ברוסיה, עוסק בבדיקת יהדות וגובה אלפי שקלים. בנוסף לזה, הרבנות מפעילה גם חוקרים פרטיים שעוקבים אחרי זוגות "חשודים". "בשלב מסוים זה הפך להיות סוג של הטפה. 'אתם לא קוראים תהילים', 'אתם לא לומדים תורה', 'אתם לא יודעים כלום', זה היה מאוד לא נעים", מספרת סלח. "ציפיתי יותר לשמוע משהו על שלום בית, על כבוד בין בני זוג, קצת כלים לתחילת הדרך".

הבלוגר תומר פרסיקו, שמשמש חוקר דתות באוניברסיטת תל אביב, התייחס ליחס של הרבנות לזוגות הנישאים. "במדינת ישראל יש מונופול על הנישואים", אומר פרסיקו. "זה לא דבר שקיים בשום מקום בעולם. הרבנות מוציאה יהודים כנגד המסורת שלהם, היא משניאה את עצמה על הציבור".

מהרבנות הראשית נמסר: "לאחר בחירת הרבנים הראשיים לישראל ביום רביעי ייבדקו ביסודיות הנושאים המועלים בכתבה, יחד עם המשרד לשירותי דת המופקד על המועצות הדתיות, כדי לוודא שכל הפונות והפונים יתקבלו במאור פנים, בכבוד וברגישות תוך הקפדה על הנהלים האחידים והשוויוניים לכולם".