בדרך לשביתה בנמלים: פגישת נתניהו-עיני הסתיימה ללא תוצאות

ראש הממשלה נפגש עם יו"ר ההסתדרות במטרה למנוע את השביתה בעקבות הכוונה לבנות נמלים פרטיים בחיפה ובאשדוד, אך בין השניים לא הושגה הסכמה. בעקבות כך הכריז עיני על סכסוך עבודה, שיאפשר לעובדי הנמלים להשבית בתוך שבועיים את העמסת ופריקת הסחורות - רגע לפני החגים. לפיד: "צעדים כוחניים לא ימנעו מאיתנו לפעול למען הציבור והכלכלה"

נמל חיפה
נמל חיפה | צילום: רויטרס

פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ויושב ראש ההסתדרות, עופר עיני, הסתיימה ללא תוצאות בדרך להשבתת הנמלים. בעקבות כוונת הממשלה לבנות רציפים פרטיים בנמלי חיפה ואשדוד, הכריז היום (שני) עיני על סכסוך עבודה, ומשמעות הדבר שהנמלים יוכלו לשבות בתוך שבועיים מהיום.

ראש הממשלה חזר במהלך הפגישה על ההבטחה לקדם מכרזים להקמת שני הנמלים החדשים. עיני רואה את הפעולה הזו כניסיון לשבור את העבודה המאורגנת בשני הנמלים.

ראש הממשלה נתניהו ויו
ראש הממשלה נתניהו ויו"ר ההסתדרות עיני | צילום: חדשות 10 (ארכיון)

בתום הפגישה הוא שב לבית ההסתדרות ושם הכריז רשמית על סכסוך עבודה בנמלי חיפה ואשדוד. המהלך הזה יאפשר לוועדי העובדים בנמלים אלה לשבש ואף להשבית את פעולת פריקת והעמסת המטענים השונים, רגע לפני חגי תשרי.

מי שהתייחס היום לנושא הוא שר האוצר, יאיר לפיד, שחזר על האמירות שהשמיעו לאחרונה שרי הממשלה. "המכרז להקמתם והפעלתם של נמלים חדשים הוא מהלך מתחייב בהצעדתו של המשק הישראלי קדימה והכרחי להורדת יוקר המחיה ורווחתם של אזרחי ישראל", אמר לפיד. "מסלול ההידברות פתוח, ואיומי השבתה וצעדים כוחניים של ועדי עובדים לא ימנעו מאיתנו לנקוט בצעדים הנכונים למען הציבור והכלכלה הישראליים".

אמש השתלח יושב ראש ועד עובדי נמל אשדוד, אבינועם שושן, בצורה חריפה בשר התחבורה, ישראל כץ, על רקע הרפורמה המתוכננת, וכינה אותו "ביריון קשקשן", כשגם מראש הממשלה הוא לא חוסך ביקורת.

"מי שמתנהג כביריון הם שר התחבורה וראש הממשלה", האשים שושן בתגובה ראשונה לדבריו של כץ, לפיהם עובדי הנמלים "יכולים לשכוח משביתה". הוא אמר כי "עוד 5 דקות סוריה תוקפת, האיראנים מכוונים עלינו טילים, וראש הממשלה עוזב הכל ומכנס מסיבת עיתונאים שאין לי איך לכנות יותר מאשר דמגוגיה זולה. אני לא מבין למה היועץ המשפטי לממשלה לא עוצר את ההסתה המטורפת של נתניהו ושריו".

שושן לא עצר שם, והאשים את ראש הממשלה בהירסת הכלכלה הישראלית: "מי מקשקש כל הזמן? רק מי שמפחד. אנחנו לא מפחדים. לא ייתכן ששר במדינת ישראל ינהל משא ומתן דרך הפייסבוק. בימים הקרובים נצא בהסברה שהאויב של הציבור ומי שהכניס את הקופה לגירעון של 50 מיליארד שקלים זה ביבי נתניהו וחבריו, שפוחדים לקחת אחריות". בנוגע לאפשרות של שביתה, אמר שושן כי "אני מקווה מאוד שלא, שכץ יפסיק לקשקש ויתעשת. כסף לא חסר לנו, רוצים לדאוג לכלכלת ישראל".

המתקפה של יושב ראש ועד עובדי נמל אשדוד אחרי שאתמול הבהיר השר כץ להסתדרות שמשרדו לא יקבל שביתות במחאה על בניית הרציפים הפרטיים. "השיטות הישנות לא יעבדו. מאסנו בבריונות, באיומים ובמונופולים שסוחטים את המשק על חשבון הציבור", אמר כץ ופנה לעובדי הנמלים: "תשכחו משביתות, בסוף תתחננו להפרטה".