חייל חרדי נרגם באבנים במאה שערים; המתפרעים: "נתקוף כל חייל שיגיע לשכונה"

עשרות צעירים חרדים תקפו חייל שעבר בשכונה שלהם בבירה. החייל נמלט למבנה סמוך והזעיק את המשטרה. השוטרים התעמתו עם המתפרעים וחילצו את החייל ללא פגע. השר לפיד: "אלימות כלפי חיילי צה"ל היא איום ישיר על מדינת ישראל וכך נטפל בה"

חרדים תקפו חייל במאה שערים
חרדים תקפו חייל במאה שערים | צילום: אריאל פינדר - חדשות 24

ניסיון לינץ': חייל חרדי הותקף הערב (שלישי) באלימות בשכונת מאה שערים בירושלים על ידי עשרות חרדים. הוא נמלט למבנה סמוך והזעיק את המשטרה, בעוד התוקפים מיידים לעברו אבנים. החייל חולץ ללא פגע, אך התוקפים מאיימים: "נפגע בכל חייל שיגיע לשכונה". המשטרה עצרה ארבעה חשודים במעורבות באירוע.

החייל, תושב המרכז, הגיע לשכונה החרדית בבירה לבקר קרובי משפחה. קבוצת חרדים ראתה אותו והחלה ליידות לעברו אבנים. הוא נמלט לחדר מדרגות סמוך, שם פשט את מדיו והחליף לבגדים חרדיים רגילים. המתפרעים הוסיפו להשליך אבנים לעברו, לעבר השוטרים ולעבר העיתונאים שהגיעו למקום.

(2:01 דקות)

החייל הגיש תלונה במשטרה נגד התוקפים. החרדים, מצדם, מתלוננים על שימוש מופרז באלימות מצד המשטרה. האירוע הסתיים כעבור כמה שעות והשוטרים עזבו את השכונה, שכבר ידעה אירועי אלימות קשים בעבר.

שר האוצר, יאיר לפיד, גינה את האירוע. "ההסתה המתמשכת והתקיפות האלימות והפרועות נגד מתגייסים חרדים, כמו האירוע הקשה שאירע הערב בירושלים, ראויים לכל גינוי ומעוררים זעזוע עמוק", אמר לפיד. "זה בלתי נסבל ואנחנו לא נסבול את זה. שוחחתי הערב עם השר לבטחון-פנים על כך שיש לטפל במקרים האלה ביד קשה וללא שום היסוס. בשבוע בו עבר בממשלה חוק השיוויון בנטל, יש לא מעט אנשים שרוצים למנוע באלימות את גיוס החרדים. הם צריכים לדעת שזה לא הולך לקרות".

"אני קורא לראשי המפלגות החרדיות לגנות את ההתקפות האלימות ואת ההסתה המכוערת כלפי צה"ל בקול רם, בלי הסתייגויות, בלי לטעון שיש לזה סיבות ומבלי לרמוז שיכולה להיות לכך הצדקה כלשהי", הוסיף יו"ר יש עתיד. "לאלימות אין סיבות. לאלימות אין הסברים. אלימות כלפי חיילי צה"ל היא איום ישיר על מדינת ישראל וכך נטפל בה".

חרדים תקפו חייל במאה שערים
חרדים תקפו חייל במאה שערים | צילום: אריאל פינדר - חדשות 24

שר המדע, עקוב פרי, כינה את התקיפה "ניסיון לינץ'". "כל ניסיון לפגוע פיזית או מוראלית בחיילים ייענה מיידית ביד נוקשה מצד המדינה. מקרה כמו שקרה הערב לא ייעברו בשתיקה על ידי הרשויות, אני מבקש ממנהיגי החברה החרדית לקחת את המושכות לפני שיקרה פה אסון", אמר פרי.

"אסור שחיילים יהפכו למטרות נעות לניגוח פוליטי", התריע יו"ר קדימה, שאול מופז. "אני קורא לשר הביטחון ולשר לביטחון הפנים לנקוט יד קשה נגד התוקפים ולהענישם בחומרה למען יראו ויראו. באחריותם של השר לביטחון פנים ושר הביטחון לעקור מהר ובנחישות את התופעה הזאת בטרם תחמיר ולהשתמש בכל הכלים שלרשותם כדי לעשות כן".

רבני הגדוד החרדי, "נצח יהודה", הצטרפו לגינויים. "מדובר במעשה לא יהודי ולא חרדי - מעשה של חילול השם. עם כל הכאב שלנו כחרדים על צעדי הממשלה אסור לנו להוציא את כעסנו על החיילים החרדים, שהם בשר מבשרנו. העובדה כי אנו נמצאים בתשעת הימים שלפני תשעה באב, ימים בהם אנו מעלים את זכרון חורבן הבית, מעמידה את מעשה השנאה הזה באור מביש".

חרדים תקפו חייל במאה שערים
חרדים תקפו חייל במאה שערים | צילום: דוד פרל - חדשות 24

בימים האחרונים דווח על מספר מקרים של תקיפות, בעיקר מילוליות, של חיילים חרדים. ביום ראשון השבוע, ועדת השרים לחקיקה אישרה את הצעת החוק של ועדת פרי לשוויון בנטל, ברוב של 14 תומכים מול ארבעה נמנעים. "נעשה את השינוי בהדרגה תוך התחשבות בצרכים המיוחדים של הציבור החרדי", הבטיח ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפתח ישיבת הממשלה השבועית. על פי המתווה המתחשב, החרדים יתגייסו בגיל 21 וגם תלמידי ישיבות ההסדר יוסיפו ליהנות ממעמד מיוחד.

השרים שנמנעו בהצבעה הם שר השיכון, אורי אריאל (הבית היהודי) ושרי ישראל ביתנו, יצחק אהרונוביץ', סופה לנדבר ויאיר שמיר. אריאל נמנע בעקבות סיכום עם יו"ר מפלגתו, נפתלי בנט, על רקע התנגדותו להטל סנקציות פליליות על משתמטים. שרי ישראל ביתנו נמנעו כי יו"ר מפלגתם, אביגדור ליברמן, מתנגד לאי הכללתם של אזרחי ישראל הערבים במתווה הגיוס.

חרדים תקפו חייל במאה שערים
חרדים תקפו חייל במאה שערים | צילום: דוד פרל - חדשות 24

"תופעה חמורה מאוד, שהסגנון שלה הוא לא פחות מהדר שמירטר"

חיתוך צמיגים, ריסוס כתובות גרפיטי, יריקות ואפילו תקיפות פיזיות, כך תיאר לפני כשבוע ראש חטיבת תכנון ומיצוי כוח אדם בצה"ל, תת-אלוף גדי אגמון, את שנאלצים לעבור צעירים חרדים הבוחרים להתגייס לצה"ל בתוך המגזר. "בשבועות האחרונים זו תופעה שהולכת וגוברת באופן חסר תקדים. מוקיעים אותם", התריע אגמון בדיון שנערך בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת.

אגמון אף השווה בין הכרזות המתנכלות למתגייסים לצה"ל לתעמולה של המפלגה הנאצית בגרמניה. "זו תופעה חמורה מאוד, שהסגנון שלה הוא לא פחות מהדר שמירטר", הוא אמר. "נעשים ניסיונות ולחצים להוציא את החיילים החרדים האלה מתוך השכונות שלהם, מבתי הכנסת ומהישיבות. זה קורה בכל רחבי הארץ - ירושלים, בית שמש, רחובות ובני ברק".