תחקיר: קו מתח עובר מעל בתים בחוף הכרמל – עשרות חלו בסרטן

לפני 10 שנים נמדדה מעל בתי הישובים בחוף הכרמל קרינה הגבוהה ביותר מפי 10 מהמותר. למרות זאת, אף אחד לא העביר את הכבלים המסוכנים. "הזמן שלנו כבר נגמר", אמרה תושבת עין כרמל. במושב שכן חלו 3 בני משפחה אחת. חברת החשמל: "הקו עומד בכל הסטנדרטים והתקנים"

תיקון עמודי חשמל
עמוד חשמל | צילום: רויטרס

(6:12 דקות)

מבחוץ זה נראה מושלם, וילות מרווחות עם גני משחקים לילדים על קו החוף. אלא שהמושבים האלה רחוקים מלהיות גן עדן. "הזמן שלנו כבר נגמר. הזמן שלנו מוצה עד תום", אמרה עינב בנדק, מקיבוץ עין כרמל. קו המתח הגבוה 161 שחוצה את מדינת ישראל עובר מעל הבתים שלהם והופך את חייהם למסוכנים מאד. למרות שבבדיקות קרינה שנעשו במקום כבר לפני עשור נמצאו שיעורי קרינה גבוהים פי עשרה מהמקובל, כמעט דבר לא נעשה כדי להעתיק את הקו והיום - בבתים רבים באזור מתמודדים עם מחלת הסרטן.

אף שהארגון הבין לאומי לחקר הסרטן קבע שמתקני חשמל החושפים את הציבור לאורך זמן לשדה מגנטי העולה על שני מיליגאוס, באזור הצפוני המספרים מתחילים משתי ספרות. מתחת לקו המתח הגבוה נרשמו בשנים האחרונות אחוזי תחלואה בסרטן גבוהים מהממוצע הארצי. ב-12 בתי אב כבר מתו מהמחלה.

"אבא נפטר לפני 12 שנה. זה קרה עם אחותי שזה בא לה כבר פעם שלישית. עכשיו אנחנו מצאנו את זה גם אצל אח שלי", הסביר אחד התושבים. איתן אהרוני, ממושב צרופה, הוסיף כי אביו נפטר מסרטן המוח לפני שש שנים. עשרה חולים נוספים מישובי חוף הכרמל מתוך 70 המשפחות מתמודדים עם הסרטן גם היום.

"השטף המגנטי הזה יכול לגרום להרבה תופעות. חלק מהן זה זרמים מושרים במערכת העצבים שעד היום חוקרים את ההשפעות שלהם על גוף האדם, במיוחד על ילדים", לירן רז, מומחה לקרינה מטעם "רז אור הנדה וייעוץ".

תגובת חברת החשמל: "אין הוכחות להשפעת הקרינה"

מחברת החשמל נמסר כי "מנכ"ל החברה הורה להיערך להעתקת הקו. חשוב להסביר כי הקווים הוקמו שנים רבות לפני הקמת השכונות. הקו המדובר עומד בכל הסטנדרטים והתקנים למרחק מקובל מהבתים. חברת החשמל השלימה את תכנון העתקת הקו ואנחנו ממתינים להסכמות מכ-35 בעלי מגרשים שבהם אמור לעבור התוואי החלופי וכן לאישורי מוסדות התכנון".

"חשוב לנו מאוד להביא לידיעת הציבור כי ההיבטים הסביבתיים של השדות המגנטיים נחקרו מעל 30 שנה שבעקבותיהן קבע ארגון הבריאות העולמי כי אין ראיות מדעיות המוכיחות קיום השפעות בריאותיות כלשהן ולפיכך אין לייחס קשר כלשהו בין הקו לבין מקרי המחלה שנתגלו במקום".