עשרות הפגינו בתל אביב: "העם רוצה צדק בגז"

בארגונים החברתיים זעמו על הודעת ראש הממשלה לפיה ישראל תייצא למדינות אחרות 40% מהיקף הגז הטבעי, והודיעו כי יעתרו לבג"ץ עם המהלך יאושר ביום ראשון על ידי הממשלה. ברוורמן: "ההחלטה על יצוא הגז צריכה להגיע לדיון ציבורי ושקוף בכנסת ישראל"

הפגנת המחאה החברתית בתל אביב
הפגנת המחאה החברתית בתל אביב | צילום: רויטרס

(1:54 דקות)

ההודעה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בנוגע להגבלת ייצוא הגז ל-40% עוררה זעם רב במטה המאבק נגד ייצוא הגז. הערב (רביעי) התאגדו עשרות פעילים להפגנה באזור כיכר רבין בתל-אביב, ואף חסמו לזמן קצר את רחוב אבן גבירול בעיר. המפגינים קראו "העם רוצה צדק בגז", ומאיימים לעתור לבג"ץ נגד ההחלטה.

במסיבת העיתונאים שקיים היום בירושלים יחד עם שר האוצר, יאיר לפיד, ועם שר האנרגיה סילבן שלום, הודיע נתניהו כי ההכרעה בנושא הגז תעבור לאישור הממשלה ביום ראשון הקרוב. נציגי המחאה העבירו ללשכתו של נתניהו מכתב ובו הודיעו כי אם הדבר אכן יאושר, בכוונתם לעתור לבג"ץ בנושא. בנוסף, הם מתכוונים להחריף את צעדיהם ומתכננים הפגנה מול ביתו של לפיד כבר במוצאי שבת הקרוב.

במטה המאבק "סימנו" את לפיד, שלפני הבחירות הצהיר על התנגדותו התקיפה לייצוא הגז הישראלי. היום במסיבת העיתונאים הוא אמר כי "היום זה היום שבו יש לנו מזל. הגז הוא לא פחות מנס שקרה למדינת ישראל. ההחלטה לייצא גז טובה לכלכלה הישראלית ותייצר למשק 60 מיליארד דולר שיושקעו בחינוך, בבריאות, ברווחה ובהורדת יוקר המחיה".

אגב, לא ברור על מה התבססה הצהרתו של ראש הממשלה לפיה המדינה תשלשל לקופתה 60 מיליארד דולר במהלך 20 השנים הבאות מהמיסוי על הגז, שכן שיעור המיסוי על ייצוא הגז כלל לא נקבע. כך או כך, חברות הגז צפויות להפעיל לחצים רבים במידה להורידו ככל הניתן.

ההחלטה גררה ביקורת קשה בקרב האופוזיציה. יושבת ראש העבודה, שלי יחימוביץ', אמרה כי "מדובר במיצג מביש של כניעה ללחצים אדירים מצד ענקי הגז, במסווה קלוש של קבלת החלטה מקצועית. במחטף, ובמהירות שאין לה כל הצדקה - קיבלו ארבעה אנשים מבוססים ועשירים החלטה שתפגע ברוב המכריע של אזרחי ישראל".

יושב ראש ועדת הכלכלה של הכנסת, אבישי ברוורמן, קרא להביא את ההחלטה לכנסת ולא לממשלה: "מדובר באחת ההחלטות הכלכליות החשובות בשנים האחרונות. אני קורא ליועץ המשפטי לממשלה לחייב את השרים בישיבת הממשלה ביום ראשון, להעביר את ההכרעה על יצוא הגז לכנסת".