תחקיר: כך מסייעים לתינוק שלנו ל"התפתח" לפני כולם

שיעורי התעמלות ושחייה, לימודי שפת הסימנים ועוד שלל קורסים, מכללות, סדנאות, מומחים ומלווים שלוקחים חלק בתעשייה שמבטיחה להורים לפתח את ילדיהם, והכל במאות ואלפי שקלים. "זו תעשייה הפחדתית ששואבת את הדלק מהחרדה של ההורים", טוענת הפסיכולוגית הקלינית אופיר ויזל. כתבה שנייה בסדרת "מי גאון של אמא"

תינוקות
תינוקות | צילום: שאטרסטוק

(07:55 דקות)

סדרת הכתבות "מי גאון של אמא"  שמבררת את כל מה שמשווקים לנו במרדף אחר הילד המושלם בדקה בפרק השני אילו- קורסים מפתחים את הילד שלנו שכלית ומוטורית, כמה הם עולים, והאם הם עושים את העבודה? הדעות חלוקות.

איליה מועלם בן השלושה חודשים מתעמל בשיעורי התעמלות מחמירים והוא שוחה פעם בשבוע. ובקרוב הוא ייבשק על ידי מומחית לליווי התפתחותי - טרנד חדש בעולם התינוקת שנועד להבטיח שהתינוק יתפתח כמו שצריך ועדיף לפני כולם. "אני רוצה שהוא יתפתח כמו שצריך", מסבירה אמו.

הורים נוספים רוצים לראות את ילדיהם מתפתחים והם שולים אותם ללמוד את אפילו את שפת סימנים. "במקום שסתם יזיז את הידיים הוא יכול הגיד באמצעות הגוף "אבא" ו"אמא", מסבירים המדריכים.

מי שחושבת אחרת היא מיכל הפסיכולוגית הקלינית ממרכז ד"ר טל, אופיר ויזל. "זה קורס שבא בעצם לענות על החרדה של ההורים. חרדה שבעצם 'אני לא אבין את הילד שלי והוא יתקשר איתי ואני לא אדע לקרוא אותו, להבין אותו ולא אענה על הצרכים שלו'". לדבריה של מיכל, "זה לא יעזור כי אפילו הילד עדיין לא יודע מה הוא רוצה".

לא רק שחייה, התעמלות ושפת הסימנים, כיום מוצעים לתינוקות קורסים, מכללות, סדנאות, מומחים, מומחות, מלווים, מלוות, בתחומים שונים ומשונים, במחירים של מאות ואלפי שקלים.  "זו תעשייה הפחדתית. ששואבת את הדלק מהחרדה של ההורים", מסבירה הפסיכולוגית מיכל.

דוגמא נוספת לאופן בו מנסים להפוך את התינוקות שלנו למפותחים יותר ניתנת במכללת "דיוולופלנד", בעברית:  ארץ ההתפתחות. במקום שמונה תחנות שיעזרו לרך למצות את הפוטנציאל שלו.

כתבת חדשות 10 הגיעה עם רומי בת השלושה חודשים, למקום וניסתה להבין איך זה עובד. בתחנת השפות השמיעו לרכה שלל שפות בטענה כי "זה יעשה שהיא תרצה ללמוד שפות".

בתחנת המוזיקה מבטיחים לבנות לה שמיעה מוזיקלית. "זו יכולת שהייתה למוצרט בזמנו חשבו שהיא רק תורשתית אבל היום אנחנו יודעים שניתן ללמוד זאת", הסביר המדריך.

ממתחם "דיוולופלנד" נמסר כי "שיטת שמונה התחנות שמה דגש על כך שהתפתחות תינוקות היא דבר טבעי. מטרת השיטה אינה לזרז את התפתחות התינוק אלא לסייע לו מתוך כבוד והקשבה לצרכיו".