חשיפת חדשות 10: כך מפלה בנק הפועלים בין לקוחות ערבים ליהודים

תחקיר חדשות 10 מצא כי במספר סניפים של בנק הפועלים לא אפשרו לאזרחים ערבים להעביר את חשבון הבנק שלהם לסניף הנמצא באזור יהודי. למרות שמדובר במהלך המנוגד להנחיות של בנק ישראל, הסבירו בסניפים השונים ללקוחות הערבים כי הם "צריכים שתהיה להם זיקה לסניף". תגובת בנק הפועלים: "מתכוונים לפעול במהרה כדי שמקרים כגון אלה לא יחזרו על עצמם"

סניף של בנק הפועלים
סניף של בנק הפועלים | צילום: רויטרס

לא רק בסופרלנד: אפליה בין יהודים וערבים גם בסניפי בנק הפועלים. תחקיר חדשות 10 חשף אתמול (שלישי) כי במספר סניפים של בנק הפועלים הפלו אזרחים ערבים ולא אפשרו להם להעביר את חשבונות הבנקים שלהם לסניף הנמצא באזור יהודי.

איברהים מטייבה עובד בצור יגאל ורצה להעביר את חשבון הבנק שלו ליישוב שנמצא במרחק של פחות מחמישה קילומטרים מכפרו שלו. כשהוא נכנס וביקש לבצע את המהלך הוא קיבל את התשובה הבאה: "אתה לא יכול לעבור מטייבה לפה, מה פתאום".

כשהוא מבקש הסברים מפנים אותו למנהלת שמסבירה לו את הסיבה. "יש לנו בעיה, אני צריכה שתהיה לך זיקה. שתהיה לך סיבה למה עברת דווקא לפה", מסבירה המנהלת לאיברהים ומבהירה שגם מהרצליה אי אפשר להעביר את החשבון לסניף שלה. אלא שחמש דקות אחרי איברהים נכנס תחקירן חדשות 10 וביקש להעביר את חשבונו מסניף ברעננה. התשובה שהוא קיבל היא שכל המהלך ידרוש ממנו חתימה שלו ושל אשתו. בקשה אחת, שתי תשובות שונות לחלוטין.

מנהלת הבנק הסבירה לאיברהים כי מדובר בנהלים של בנק ישראל, אבל למעשה המצב הפוך. הוראות בנק ישראל קובעות במפורש שזכותו של כל אדם לעבור מסניף לסניף גם עם זה נובע רק מצרכי נוחיותו. החוק מותיר לבנק אפשרות לסרב רק עם קיים חשד להלבנת הון או חשבון פיקטיבי.

וסניף צור יגאל לא לבד. לאיה, ערביה שחיה ביפו ועובדת בטלוויזיה החינוכית ברמת אביב נכנסה עם בקשה זהה לסניף הבנק ברמת אביב ג'. "צריכה להיות זיקה, צריכים לקבל אישור מההנהלה", הייתה התשובה שהיא שמעה מהפקידה. וגם כאן, דקות ספורות אחרי נכנס שאול, יהודי תושב יפו, עם בקשה זהה. כעבור דקות ספורות הוא מקבל אישור ויכול בהליך פשוט להעביר את החשבון לאן שרק ירצה.

תגובת בנק הפועלים: "הנהלת בנק הפועלים מביעה צער על התמונות ששודרו, ושאינן משקפות את מדיניות הבנק ואת הרוח שמנחה אותו. בנק הפועלים רואה עצמו כבנק שוויוני, פלורליסטי, שלעולם אינו מפלה בין לקוח ללקוח על רקע מוצאו. מטבע הדברים, בעת פתיחת חשבון בנק, נשאלים הלקוחות שאלות שונות על-פי נוהל בנקאי תקין לבחינת 'זיקה' לסניף, אולם חלילה אין בהן משום כוונה להפלות.

הנהלת הבנק מתכוונת לפעול במהירות על מנת שמקרים כגון אלה, שמשתקפים בכתבה, לא יחזרו על עצמם. אנו מביעים צער בפני כל לקוח שנפגע מהכתבה ששודרה, ואיננו מקלים ראש בנושא".