תחקיר חדשות 10: כך מרמה חברת המיגון תושבים בדרום

חברת "אורטק" משווקת כבר חודשים שיטת מיגון חדשה, שלטענתה נוסתה כבר על ידי מערכת הביטחון ואושרה על ידי פיקוד העורף. אלא שבניסוי שערך צה"ל התבררה התרמית: יריעת הבד שאמורה להגן על יושבי החדר, התעופפה תוך שניות לאחר הפיצוץ. החברה בתגובה: "הטפט הבליסטי נבחר על ידי מערכת הביטחון, ואין לערער על יכולותיו"

פגיעה ישירה בבית בדרום
פגיעה ישירה בבית בדרום | צילום: נענע10

(8:07 דקות)

אחרי שספגו אלפי רקטות שנורו על ידי מחבלים מרצועת עזה במהלך "עמוד ענן", החלה חברת אורטק למערכות מיגון לשווק שיטה חדשה אצל תושבי הדרום. סוכני המכירות של החברה התפארו בכך שהשיטה נוסתה ואושרה על ידי כל זרועות מערכת הביטחון, אלא שניסוי פיקוד העורף, שתיעוד שלו הגיע לידי חדשות 10, חושף תמונה אחרת לגמרי.

במהלך הניסוי, יריעת הבד שהחברה מבטיחה כי תמגן את המבנה, התעופפה תוך שניות מהפיצוץ המדומה, הקירות נהדפו פנימה, והחלון שאמור היה להגן על יושבי החדר בזמן פגיעת רקטה נתלש מהמקום.

אלא שלמרות שמדובר בניסוי רשמי של פיקוד העורף, אנשי החברה המשיכו להציג בפני התושבים המבקשים למגן את בתיהם מצג שווא, לפיהם המבנה יהיה עמיד לכל פגיעה של רקטה. בחברה אף טענו כי הם אלה שמיגנו את הפנטגון, אלא שבמשרד ההגנה האמריקני הבהירו לחדשות 10 כי מעולם לא שמעו על החברה.

מחברת אורטק נמסר בתגובה לתחקיר: "הטפט הבליסטי נבחר על ידי מערכת הביטחון כפתרון מיגוני שהותקן על ידי חברתנו בגני ילדים בעוטף עזה ובמבני ציבור נוספים במימון משרד הביטחון, ועל יכולותיו אין מחלוקת".

בפיקוד העורף אמרו: "הפיתוח המדובר נבחן לאחרונה על מנת לבדוק את התאמתו לחיזוק מבנים קיימים לצורך שיפור מיגון ונמצא כי אינו עומד בקריטריונים של פיקוד העורף. במסמך משנת 2005 נכתב כי האישור יינתן בהתניות מהותיות אשר לא מולאו, ועל כן השיטה לא אושרה".