בממשלה בוחנים דחיית ההצבעה על השמיים הפתוחים; האיום הבא: השבתה של כל נתב"ג

על רקע איומי עובדי חברות התעופה הישראליות לשבות בראשון הקרוב, התקיימו בממשלה דיונים בניסיון לבחון האם ניתן לדחות את אישור התוכנית. לפיד הסכים, כץ מסרב: "אני צריך לדאוג לציבור". בינתיים, בהסתדרות רומזים על המשך המאבק ומתכננים גם אפשרות להשבתת כל מערך התחבורה הציבורית בישראל

נתב"ג
נתב"ג | צילום: רוני שיצר

ההסכם יקורקע? לאור איומי עובדי חברות התעופה הישראליות בהשבתת הטיסות ביום ראשון הקרוב, נודע הערב (חמישי) כי במשרד ראש הממשלה בוחנים בימים האחרונים אפשרות לדחות את ההצבעה על הסכם השמיים הפתוחים עליו מוחים בחברות התעופה. המתנגד העיקרי לדחייה הוא שר התחבורה, ישראל כץ, שתקף את חברות התעופה וטען: "אני צריך לדאוג לציבור".

בצהריים הכריזו ועדי העובדים של אל-על, ארקיע וישראייר על פתיחה בשביתה ביום ראשון בשעה 5:00 אם על שולחן הממשלה יונח לאישור הסכם השמיים הפתוחים. אם אכן הדבר יקרה, כ-9,000 נוסעים ב-53 טיסות מתוכננות יישארו על הקרקע. לאור זאת, בחברות התעופה, התומכות במאבק העובדים, ינסו למזער את הפגיעה בנוסעים ולהקדים כמה שיותר טיסות למוצאי השבת.

במשרד התחבורה טוענים כי ההסכם יביא להוזלת מחירי הטיסות בעשרות אחוזים, יגדיל את היעדים אליהם ניתן להגיע מישראל וישפר את טיסות ההמשך למזרח הרחוק. מנגד, בחברות התעופה ובוועדי העובדים טוענים כי המהלך יוביל לפיטוריהם של אלפי עובדים וטוענים כי אין הוכחה שההסכם יוביל להורדת מחירים בשוק התעופה.

לוח טיסות בנמל התעופה בן גוריון
לוח טיסות בנמל התעופה בן גוריון | צילום: רויטרס (ארכיון)
שביתה ברכבת ישראל
שביתה ברכבת ישראל | צילום: חדשות 10 (ארכיון)

"אנחנו לא מפחדים מתחרות. כל מה שאנחנו מבקשים זה דבר אחד מאוד פשוט - לאפשר לנו להתמודד באותם כללים ובאותם חוקים באותו מגרש", אמר לחדשות 10 מנכ"ל אל-על, אליעזר שקדי, "לאפשר לנו להתמודד בתחרות הגונה, עניינית ושוויונית. זה כאילו שמים אותך במגרש כדורגל, לך מותר לשחק רוגבי ואתה משחק פינג פונג".

מנגד, שר התחבורה, ישראל כץ, בטוח במהלך ומבהיר שימשיך לפעול להוצאתו לדרך. "אני רוצה שכולם יוכלו לטוס לחו"ל במחיר שווה נפש. זה לא איזה מותרות במדינה כמו שלנו ולכן לא יתכן שמונופול יחזיק בידו את האפשרותלמנוע תחרות. אני צריך לדאוג לציבור, לדאוג שהמוצר של טיסה יהיה עממי ומגוון כמו שמקובל בכל המדינות", אמר.

ישראל כץ בליל הפריימריז בליכוד
ישראל כץ בליל הפריימריז בליכוד | צילום: נועה גרייבסקי (ארכיון)

ואכן, בשיחות שערכו בלשכת ראש הממשלה בניסיון למנוע את השבתת התעופה הישראלית ביום ראשון, עלה כי שר האוצר, יאיר לפיד, הסכים לדחות את ההצבעה בנושא, בעוד כץ התנגד. אם ההצעה תוסר מסדר היום, זו תהיה הדחייה השנייה של ההצבעה, אחרי שזו נדחתה בדצמבר בגלל הבחירות לכנסת. בכל מקרה, אומרים בממשלה, הדחייה לא צפויה להביא לשינוי במתווה המוצע.

לאור זאת, בהסתדרות כבר נערכים להחרפת צעדי המחאה. אם תצא לפועל, השביתה בראשון תהיה המחאה הראשונה של ההסתדרות והעומד בראשה, עופר עיני, מול הממשלה החדשה ולפיד. בהסתדרות רמזו הערב כי בשלבי המחאה הבאה הם לא יסתפקו בהשבתת הטיסות של החברות הישראליות, אלא ישביתו את נמל התעופה בן גוריון כולו, ובהמשך אף תיבחן אפשרות להשבית את מערך התחבורה הציבורית כולה, כולל רכבות ואוטובוסים.