לחץ והפחדות: כך פועלת עמותת אפרת כדי למנוע הפלות

תחקיר של חדשות 10 חושף התנהלות שנויה במחלוקת של האגודה שספגה ביקורת רבה בפרשת הנער רז אטיאס. נציגי העמותה מפעילים לחץ נפשי על נשים שמעוניינות להפיל ואף מבטיחים להן כי "מי שמפסיקה הריון אחד - סיימה את הקריירה לכל החיים". "הם צדים נערות בנות 14 ו-16 כבר בבתי החולים"

היריון, אילוסטרציה
היריון, אילוסטרציה | צילום: חדשות 13

(3:08 דקות)

סיפורו הקשה של הנער רז אטיאס, שנהרג בשבוע שעבר מירי שוטרים לאחר שתכנן להתאבד עם חברתו בעקבות הריון בלתי רצוי, העלה ביקורת רבה על התנהלותה של אגודת אפרת. במשפחותיהם של אטיאס ושל חברתו טענו כי האגודה, שפועלת למניעת הפלות בקרב נשים הרות, הפעילה לחץ על בני הזוג כדי להניא אותם מהחלטתם להפסיק את ההריון.

תחקיר של חדשות 10 על פעילות האגודה מעלה התנהלות בעייתית של אגודת אפרת כלפי נשים שחוות משברים קשים בעקבות הריון בלתי רצוי. השיטות של נציגי האגודה כוללות הפעלת לחץ נפשי מסיבי על הנשים ההרות ולעיתים גם הפחדה, כמו למשל הבטחות ש"אישה שהפילה תינוק אחד כבר לא תוכל ללדת לעולם. נגמרה לה הקריירה".

"הם מפחידים את הבנות האלה, עושים להן פשוט שטיפת מוח", טענה אחות חברתו של רז אטיאס. בבתי החולים ידעו לספר כי נציגים מאפרת מגיעים לוועדות להפסקת הריון כדי "לתפוס נשים". "הם בכלל לא טורחים להציג את עצמם, עושים הכל בשקט", שחזרה עובדת בבית החולים.

ג', שעמדה לעברו הפלה בעקבות הריון בלתי רצוי, טוענת כי האגודה הצליחה גם להשיג את מספר הטלפון האישי שלה. "היינו רשומים בבית החולים למצב של הפלה. איך אגודת אפרת ידעו שאנחנו ברשימה הזו?", היא זעמה. "הם מקבלים את הרשימות ישירות מבת החולים כדי להשפיע על הנשים האלה".

מאגודת אפרת נמסר בתגובה: "אפרת היא האגודה היחידה בעולם שהיא ליברלית, פמיניסטית הדוגלת בזכות האישה על גופה ובזכותה להחליט מתוך ידיעה רפואית של התהליך. אנו לא פועלים ממניעים דתיים או פילוסופיים ולא מפעילים שום לחץ".