מפגן של אחדות בתל אביב? פעילים יריבים התפרצו לבמה

מנהיגי "מאהל הפראיירים" והמחאה החברתית קיוו לייצר מפגן המוני של אחדות, אבל קיבלו רק אלפים בודדים של מפגינים מסוכסכים. פעילים מההפגנה המתחרה ניסו להפריע למהלך העצרת, שניים מהם אף ניסו לחטוף את המיקרופון בכוח. "לא נהיה עבדים", קרא יו"ר התאחדות הסטודנטים, איציק שמולי. אחרי ההפגנה מפגינים התעמתו עם שוטרים, 3 נעצרו

מפגינים בתל אביב
מפגינים בתל אביב | צילום: משטרת ישראל

(3:58 דקות)

בתל אביב התקיימו אתמול שתי הפגנות במקביל, עצרת מחאה גדולה ברחבת המוזיאון והפגנה שיצאה מכיכר הבימה לכיוון קריית הממשלה. מארגני העצרת, שהייתה משותפת לתנועת ה"פראיירים" ולמחאה החברתית, ציפו לעשרת אלפים מפגינים, אולם למקום הגיעו רק כ-3,000 בני אדם.

פעילים חברתיים שהגיעו מההפגנה המקבילה, שהתחילה בכיכר הבימה, ניסו להפריע למהלך העצרת בצעקות ובשריקות. מנחה העצרת, עידן מילר, ניסה להשתיק אותם והציע להם להצטרף למחאה. שני פעילים, אחד מהם מחופש לבאטמן, אף התפרצו לבמה וניסו לחטוף את המיקרופון בכוח. המארגנים והמשטרה הורידו אותם בכוח.

המפריעים האשימו את מארגני "העצרת המשותפת" בחבירה לטייקונים ובזניחה של עקרונות מחאת קיץ 2011. הם מחו כנגד איציק שמולי, שלפני מספר שבועות דווח כי קיבל תרומה גדולה מנוחי דנקנר.

לאחר העצרת, כפי שהתרגלנו לראות בהפגנות האחרונות, התעמתו כמה עשרות פעילים עם המשטרה. אחד מהם אף ריסס גז פלפל ונעצר. המפגינים חסמו את דרך מנחם בגין מצפון לדרום ובסך הכול נעצרו שלושה מהם. השוטרים מנסים לשמור מרחק מהמפגינים ולהתערב רק במקרים קיצוניים.

הפגנה במוזיאון ת
הפגנה במוזיאון ת"א

"אדוני ראש הממשלה, אתה הפרת את ההסכם איתנו", האשים יו"ר התאחדות הסטודנטים, איציק שמולי. "אנחנו משרתים בצבא, אנחנו לומדים, ובעיקר מוכנים להקריב את הכול בשביל המדינה. אבל אתה והשרים שלך הפרתם את ההסכם וקפצתם מהספינה לסירות ההצלה, בידיעה שהעובדים ימשיכו לחתור ולחתור. אנחנו לא נהיה ספינה של עבדים".

"נתניהו, אתה מנפץ החלומות הלאומי", תקף בועז נול, ממקימי מאהל הפראיירים. "התחושה של כולנו היא של בגידה. יצרת מסיבה אחת של השתמטות ואפליה, מסיבה שאנחנו לא מוזמנים אליה אבל אנחנו משלמים עליה. מהיום אנחנו לא סופרים אותך, גם בפוליטיקה אין ארוחות חינם".

סתיו שפיר, ממנהיגות המחאה החברתית, הקריאה בפתח דבריה מתוך מגילת העצמאות. "במקום לקצץ לטייקונים, הוא מקצץ לרווחה", אמרה על נתניהו. "כששואלים אותו למה, הוא מדקלם את שתי המלים האחרונות שנשארו בלקסיקון שלו: ספרד ויוון. לפעמים גם איראן, שנפחד קצת".

עימותים בין המארגנים ללפיד

יואב קיש, מאנשי "המחנה המשותף", קרא למפגינים להתפקד למפלגות. "יש פתרון אחד למצב הזה: אם כולנו נתפקד למפלגות הציוניות הדמוקרטיות, הליכוד, העבודה, קדימה ונצביע בפריימריז. אנחנו נקבע מי יישב בכנסת. הרוב ייקבע, הרוב עכשיו מדבר! נמאס לנו משותפות קואליציוניות עם גחמות. לא נסכים ליוקר מחייה בלתי נסבל. לא נשלם לבנקים עמלות מטורפות שהופכות למשכורות ענק למנהלים".

למרות החזית המאוחדת, נרשמו עימותים בין פעילי "יש עתיד" מפלגתו של יאיר לפיד, לפעילי המחאה ה"אותנטיים". העימותים המילוליים והפיזיים התעוררו כאשר פעילי המחאה טענו כי יאיר לפיד מנסה ליצור מצג שווא כאילו הוא בין מארגני העצרת. פעילי המחאה דרשו מפעילי "יש עתיד" להסיר את השלטים עם שם המפלגה.

ראשי ה"העצרת המשותפת" מסרו כי הם פנו ליאיר לפיד ואנשיו בדרישה להוריד את השלטים "היוצרים מצג שווא כאילו, הוא אחד ממארגני ההפגנה. הוא בסך הכול אחד הפגינים כאן וניסיונות ההשתלטות שלו על ההפגנה פוגעים במאבק", כעסו המארגנים.

"זו הפגנת עוצמה של יש עתיד", אמר לחדשות 10 יו"ר המפלגה, יאיר לפיד. "יש לנו 11 אלף מתנדבים פעילים. אין עוד אף מפלגה שיכולה להרים מפגן עוצמה שכזה מהיום למחר. אחד הדברים שהמחאה לימדה שהיא צריכה תרגום פוליטי. אי אפשר להשאיר אותה בכיכרות אלא ללכת לכנסת ולתקן משם".

המחאה החברתית בתל אביב
המחאה החברתית בתל אביב | צילום: אורית עובדיה (ארכיון)