שכולים מאסון הכרמל עתרו לבג"ץ: "לפטר את ישי ושטייניץ"

זאב אבן חן ועמית קליין קראו לבית המשפט להורות לראש הממשלה להסיק מסקנות אישיות מדוח מבקר המדינה על השריפה. כמו כן, עתרו השניים להורות לשר לביטחון פנים לפטר קצינים בשב"ס, במשטרה ובמערך הכיבוי, שכשלו בתפקודם באירוע

השריפה בכרמל
השריפה בכרמל | צילום: רויטרס

ניצב בדימוס זאב אבן חן, שאיבד באסון הכרמל את בתו, טופז, ועמית קליין, שהיה נשוי לה, הגישו היום (רביעי) עתירה לבג"ץ בדרישה להורות לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לפטר לאלתר את שר הפנים, אלי ישי ושר האוצר, יובל שטייניץ. על השניים הטיל מבקר המדינה היוצא, מיכה לינדנשטראוס, "אחריות מיוחדת" לשריפה בכרמל.

בנוסף, עתרו השניים להוציא צו על-תנאי המורה לשר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', להסיק מסקנות אישיות בעניין מפקדי משטרה, שירות בתי הסוהר ושירות מכבי האש, אשר פעלו ביום האירוע, ואשר נמצאו ליקויים בתפקודם בדו"ח המבקר. "אין סמכות ללא אחריות, ואין אחריות ללא אחראים", מסרו העותרים.

אבן חן וקליין דורשים את העברתם מתפקידם של ניצב רוני עטיה, ששימש בזמן האסון כמפקד מרחב חוף במשטרה; גונדר מיכאל חלפון, מפקד מחוז צפון בשב"ס; תת גונדר אלברט לנקרי, סגנו של חלפון; סגן גונדר שמואל לביא, קצין המבצעים של מחוז צפון.

טופז אבן חן קליין, שנספתה אסון הכרמל עם בעלה עמית
טופז אבן חן קליין, שנספתה אסון הכרמל עם בעלה עמית | צילום: חדשות 10

כמו כן, דורשים השניים לפטר את טפסר אריה רגב, מפקד שירותי הכבאות בחיפה וטפסר יששכר תוהמי, מפקד תחנת הכיבוי בחדרה. כל הקצינים הללו זכו לביקורת חריפה של המבקר היוצא, מיכה לינדנשטראוס.

לפני שהגישו את העתירה לבג"ץ, פנו השניים בכתב לנתניהו ואהרונוביץ', ברדישה לנקוט בצעדים אישיים כלפי המבוקרים בדוח. לדבריהם, אם היו מקבלים מענה לא היו מגישים את העתירה. לטענתם, ראש הממשלה והשר לביטחון פנים אפילו לא ענו למכתבים.

הבוקר הגיעו הורים שכולים מהאסון לכנסת, במטרה להחתים את חברי הכנסת על עצומה הקוראת לראש הממשלה להקים ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת תפקוד הגורמים שפעלו בשרפה בכרמל. ההורים ופעילים נוספים השתתפו בישיבת הוועדה לביקורת המדינה, שדנה בממצאי דו"ח מבקר המדינה.

פגישת יו
פגישת יו"ר הוועדה לביקורת המדינה ומשפחות נספי אסון הכרמל | צילום: ללא קרדיט

המשפחות מאשימות: "המבקר התרשל"

במקביל, יושב ראש הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ אורי אריאל, נפגש בצהריים עם ועד משפחות הנספים באסון הכרמל, במהלכה הטיחו טענו כי מבקר המדינה היוצא, מיכה לינדשטראוס, התרשל בתפקידו. "המבקר עבד על כולם ובעיקר על התקשורת", טען קרוב משפחה של ירון ברמי שנספה באסון.

"אנחנו לא מחפשים נקמה ולא עריפת ראשים רק רוצים שהצדק יצא לאור. הכרמל חזר לשגרה אבל לא אנחנו. הוועדה צריכה לעעזור לקבוע נורמות של לקיחת אחריות אמיתית", הוסיף נג'יב סרחאן, אביו של איאס סרחאן, צוער שב"ס שנספה באסון האוטובוס.

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה התייחס לדברים הקשים ואמר כי הטענות קשות וכואבות ביותר, אך עם זאת הוא אינו רואה כיצד במציאות הפוליטית היום תוקם ועדת חקירה ממלכתית. "אחרי שנשמע את כל המבוקרים בדיון שיתקיים החודש אבחן יחד עם חברי הוועדה בקשה לחוות דעת נוספת מהמבקר החדש להשלמת החקירה לאירועים שהובילו לאסון", ציין.