הישג לפלסטינים: אונסק"ו הכריז על כנסיית המולד בבית לחם כאתר מורשת עולמית

ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם הכניס גם את מערות האדם הקדמון שבשמורת נחל מערות בכרמל לרשימת האתרים היוקרתית. "ההחלטה נותנת תקווה לניצחון העם הפלסטיני", הכריז סלאם פיאד בעקבות ההחלטה. בירושלים גינו: "הוכח שאונסק"ו מונע משיקולים פוליטיים ולא משיקולים תרבותיים"

כנסיית המולד בבית לחם
כנסיית המולד בבית לחם | צילום: רויטרס

מתנה לפלסטינים: ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם (אונסק"ו) הכריז היום (שישי) על כנסיית המולד בבית לחם כעל אתר מורשת עולמית לשימור. בנוסף, הארגון הכריז גם על מערות האדם הקדמון שבנחל מערות בכרמל כאתר לשימור.

מדובר בהישג גדול לרשות הפלסטינית, שהגישה את הבקשה להכיר בכנסיית המולד כאתר לשימור. זהו האתר הפלסטיני הראשון שנכנס לרשימה היוקרתית, המונה 911 אתרים ברחבי העולם, כמו הפרתנון ביוון, הפירמידות במצריים, מגדל פיזה באיטליה והחומה הסינית. ההחלטה התקבלה ברוב של 13 מול 6 מתנגדים בהצבעה חשאית.

"ההחלטה נותנת תקווה לניצחון העם הפלסטיני והסוגיה הצודקת שלו, ומוסיפה לעקשנות הפלסטינית לפעול להקמת מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה ירושלים המזרחית בגבולות 1967", אמר ראש הממשלה הפלסטיני, סלאם פיאד. הוא ביקש מהקהילה הבינלאומית לקחת אחריות "ולהביא לסיום הכיבוש הישראלי ולאפשר לעם הפלסטיני לקבוע את גורלו".

לשכת ראש הממשלה גינתה את החלטת אונסק"ו. "הוכח שאונסק"ו מונע משיקולים פוליטיים ולא משיקולים תרבותיים", נמסר מהלשכה. "במקום שהפלסטינים יבצעו צעדים שיקדמו את השלום, הם פועלים בדרכים חד צדדיות שרק מרחיקות את השלום. העולם צריך לזכור שכנסיית המולד המקודשת לנצרות חוללה בעבר על ידי טרוריסטים פלסטינים".

גם ישראל לא קופחה בדיוני אונסק"ו שהתקיימו בסנט פטרסבורג. הארגון הכריז על נחל מערות, שבמועצה האזורית חוף הכרמל, כעל אתר מורשת עולמית.

נחל מערות
נחל מערות | צילום: אבי ברומברג

"עדויות למעבר לחיים בישוב של קבע והתבססות על חקלאות"

"מחקר מדעי וארכיאולוגי, שהחל בראשית המאה שעברה, חשף לאורך עשרות שנות חפירות ומחקר השנים ממצאים מדהימים של כלי צור שונים ומגוונים, המיצגים תרבות והתפתחות של מורשת האדם מימי האדם הקדמון", הוא מוסיף. "בין היתר מכילות המערות עדויות למעבר מחברות של לקטים-ציידים לחיים בישוב של קבע והתבססות על חקלאות, וזהו אחד מהמקומות היחידים בעולם שבהם ניתן לראות זאת".

"אני שמח שאונסק"ו דילגה מעבר למחלוקות פוליטיות והכירה בעוד אתר מורשת ישראלי המכיל ערכי מורשת והיסטוריה רבים, יהודים ואוניברסאליים", אמר שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים. "אני מברך את השותפים שלנו לעשייה ולהליך ההכרזה, זהו לא הישג מובן מאליו אלא תוצר של עבודת מחקר, שימור וניהול מבקרים ארוכת שנים".

נחל מערות
נחל מערות | צילום: דורון ניסים, רשות הטבע והגנים