הפגנה בדרום ת"א: "סודנים לסודן"; אתיופי הותקף בטעות

מאות פעילים יצאו להפגנות באזור התחנה המרכזית בתל אביב ובשכונת קיבות גלויות בקריאה ל"ישראל עם זהות יהודית". פעילי ימין זועמים תקפו יוצא אתיופיה שעבר במקום כשטעו לזהותו כמסתנן. 6 מפגינים נעצרו, בהם צעיר בן 20 נעצר בחשד להסתה לאלימות

הפגנה נגד מסתננים בדרום תל אביב
הפגנה נגד מסתננים בדרום תל אביב | צילום: חדשות 10

שבוע אחרי ההפגנה שהתפתחה למפגן אלימות נגד זרים בדרום תל אביב, יצאו הערב (רביעי) תושבי השכונות למשמרת מחאה באזור התחנה המרכזית בתל אביב נגד שהותם של אזרחים זרים באזור. במקביל, בשכונת קיבוץ גלויות השתתפו מאות בהפגנה נגד הזרים. שישה מפגינים נעצרו.

תחת הכותרת "סודנים לסודן" התכנסו עשרות פעילים באזור התחנה המרכזית בתל אביב, בהם תושבי השכונות ופעילי ימין כמו ברוך מרזל ואיתמר בן גביר, למשמרת מחאה נגד שהותם של הנתינים הזרים בשכונות דרום העיר. במשטרה קיבלו החלטה שלא לאשר הפגנה במקום, אך המארגנים התעקשו לקיים את משמרת המחאה וקראו לעוברים ולשבים להצטרף אליהם.

המפגינים נשאו שלטים בגנות הזרים, בהם: "זכור את שעשה לך הסודני", "בלי גזענות - לגרש את כולם" ו"ישראל עם זהות יהודית". כבר בשלב מוקדם התלהטו הרוחות כאשר במקום עבר ישראלי ממוצא אתיופי. הפעילים שזיהו אותו בטעות כמסתנן מאפריקה, החלו להכות ולקלל אותו. במהלך ההפגנה, המשטרה עיכבה לחקירה את מרזל משום שהמחאה לא קיבלה את אישורה. בנוסף, שוטרים במקום עצרו צעיר כבן 20 בחשד להסתה לאלימות ואיומים. הוא יובא מחר בפני שופט.

במקביל, גם תושבי שכונת קיבוץ גלויות יצאו להפגנה נגד הזרים המתגוררים במקום. כ-500 מפגינים התקבצו החל משעות הערב המוקדמות בשכונה. שוטרים שנפרסו במקום מראש מונעים מהמפגינים לרדת אל הכביש ועוצרים את ההפגנה מלהידרדר לאלימות, כמו בשבוע שעבר. חמישה מפגינים במקום נעצרו על ידי המשטרה בגין הפרת הסדר.

הפגנה נגד מסתננים בדרום תל אביב
הפגנה נגד מסתננים בדרום תל אביב | צילום: חדשות 10

מוקדם יותר היום פנתה פרקליטות מחוז ירושלים לבית המשפט לעניינים מנהליים בעיר בבקשה שיבטל את הצו הארעי, המונע את גירושם של פליטים מדרום סודן בחזרה לארצם. הבקשה הוגשה במסגרת עתירה שהגישו ארגוני סיוע לפליטים נגד החלטת ממשלת ישראל לסיים את מדיניות אי-ההרחקה הזמנית אל המדינה הצעירה.

בפניית המדינה נכתב כי היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, סבור כי יש לדחות את העתירה לאור חוות דעת עדכנית של משרד החוץ בנוגע למצב הכללי והביטחוני בדרום סודן, ולאפשרות לבצע אליה הרחקות בנקודת הזמן הנוכחית. על בסיס הראיות שנאספו, סבורים בלשכת היועץ והגורמים המקצועיים כי אין מניעה לבצע הרחקות או לסייע לחזרות מרצון לדרום סודן, וכי המצב במדינה לא מייצר חשש ממשי לפגיעה בחייהם או בגופם של כל המוחזרים למדינה. עם זאת, הבהירו בפרקליטות, כי פליטים שסבורים כי יש להם עילה לקבלת מקלט מדיני בישראל, רשאים להגיש בקשה למשרד הפנים.

אתמול הגיעה סוגיית המסתננים לפתחה של הכנסת. בדיון סוער בוועדת הפנים, תקף חבר הכנסת דני דנון (הליכוד) וטען: "בגללכם, המתייפייפים מהשמאל, המסתננים אנסו ילדה בת 15 בדרום תל אביב, הכו שלשום מבוגר בן 60 בגלל שישב על ספסל, ושדדו זקנה שהלכה ברחוב". ארגוני זכויות האדם בחרו שלא להשתתף בדיון בוועדת הפנים ולהחרימו, בטענה כי יהפוך ל"במה להסתה", כלשונם.