הקיבוצים לא רוצים לקבל חברים חדשים: הדירות עומדות ריקות

לא מעט זוגות צעירים שרוצים להתקבל לקיבוצים נתקלים בתשובה שלילית. יש הטוענים כי הסירוב נובע מחוסר רצון להתחלק בנכסים. "הקרקע והרפת מניבים 7 מיליון שקל רווחים שמתחלקים על 10 משפחות", טוענים המבקשים להתקבל. מנגד, בכרם שלום מסבירים כי לא מדובר בהגעה למקום שומם והתושבים הקיימים השקיעו בהקמת הקיבוץ

קיבוץ נטוש
קיבוץ נטוש | צילום: חדשות 10 צילום מסך

בשנים האחרונות יותר ויותר זוגות צעירים מעוניינים להצטרף לקיבוצים. אבל בלא מעט קיבוצים מעדיפים שהדירות יישארו ריקות ולא מקבלים חברים חדשים. "אני רוצה שהאנשים פה יסבירו לי למה אני, שעשיתי צבא, סיימתי קורס מ"פ, אני שירתי פה, לא רחוק מגבול עזה, אני אפילו באתי לכרם שלום בתקופת הצבא, למה אני לא רצוי כאן?", תוהה אחד מהם.

"5,000 דונם, במצב הכי גרוע, צריכים לתת הכנסה של 5 מיליון שקל. רפת של 3 מיליון ליטר חלב, היא גם צריכה לתת הכנסה של מיליון וחצי שקל. רק שני הדברים האלה זה 7 מיליון. חלק את זה ל-10 משפחות", מסבירים הטוענים שהכול נובע משיקול כלכלי.

מנגד, בכרם שלום אומרים כי אם היה מדובר בנקודה שוממת הטיעון הזה היה נכון. "הם רוצים להגיע לנקודה מיושבת, שחלק מהאנשים נמצאים שם 10 שנים, בנו פה את אורחות חייהם ורוצים לחיות על פי מה שהם בנו", אמרו שם.

תגובת משרד החקלאות: המשרד פועל לקידום איכלוס של ישובים דלי אוכלוסין. באוקטובר 2011 החלה לפעול ועדת היגוי בין-משרדית שקיימה עשרות דיונים עם הישובים השונים וניכר מצדם מאמץ גדול לשינוי המצב.

תגובת מינהל מקרקעי ישראל: המינהל מודע לבעיה של תת-אכלוס בישובים חקלאיים ולהשלכותיה. המנהל שותף בוועדת היגוי בין-משרדית בראשות משרד החקלאות העוקבת מקרוב אחר 30 הישובים שאותרו בתת-אכלוס ומלווה אותם במטרה להביא לצמיחתם ולמשיכה של חברים חדשים.