ההורים מבולבלים: חינוך חינם לבני 3 ייצא לדרך?

חוק חינוך חינם מגיל שלוש ייכנס לתוקפו כבר בשנת הלימודים הקרובה. מה הסיכוי שזה באמת יקרה? ההורים מבולבלים, הגננות גם ובעיריות לא נותנים תשובות. דבר אחד ידוע, הגנים הציבוריים לא יוכלו לקלוט את מאות אלפי הילדים ועשרות אלפים מהם יישארו ללא מסגרת

גן ילדים
גן ילדים (ארכיון) | צילום: חדשות 13

מהפכת חוק חינוך חינם בגני הילדים יצאה לדרך ואיתה הבלבול הגדול בהרשמה לגנים אצל ההורים. "אני בחוסר ודאות, אין לנו מענה לשום דבר. התחושה העיקרית היא בלבול", אומרים ההורים. חוסר הארגון והבלבול שורה גם אצל הגננות ואפילו בעיריות. לצד מאות אלפי ילדים שיזכו לסבסוד ויחסכו להוריהם אלפי שקלים בחודש, בשנה הבאה יהיו אלפי ילדים שיישארו ללא מסגרת ואפילו לא יוכלו להירשם לגנים הפרטיים.

28 שנים מאז חקיקת החוק סוף סוף זה קרה. החל משנת הלימודים הבאה כל הילדים הלומדים בגנים הציבוריים מגיל שלוש יזכו לחינוך חינם. שר החינוך גייס מיליארדים ויצא בהודעה שכל ההורים ציפו לה. בישראל יש 300 אלף ילדים בני שלוש וארבע, כ-100 אלף מהם כבר מקבלים את הסבסוד. בשנה הבאה יתווספו להם עוד 120 אלף ילדים אך 80 אלף נוספים לא יקבלו את הסבסוד ויישארו בגנים פרטיים או ללא מקום כלל. הבעיה נובעת מחוסר במבנים. ברחבי הארץ חסרים כ-2,500 גנים כדי שלכולם יהיה מקום.

המחסור בגנים יוצר בלבול בקרב ההורים שמפחדים להישאר בשנה ללא מסגרת ולכן משלמים מאות שקלים עבור דמי רישום לגנים הפרטיים. דורון אזולאי מבאר שבע הוא אב לחמישה. כיום הוא משלם אלפי שקלים בחודש בעבור חינוך ילדיו ובשנה הבאה שניים מהם ייכללו בחוק. את אלפי השקלים שהוא משלם כל חודש בעבור החינוך לבן השלוש ובן הארבע הוא מתכנן לחסוך.

כשדורון הלך לרשום את ילדיו בעירייה הוא קיבל את התשובות הבאות באגף הרישום: "אין לנו גנים לשים את הילדים, אין מבנים, אין גננות, אין סייעות, אין כלום. נכון להיות אנחנו לא יודעים מה המצב". באגף המליצו לו לרשום את הילדים גם לגן פרטי וגם לגן ציבורי על מנת להבטיח מקום בשנה הבאה. המצב זהה גם בערים אחרות.

עם זאת, הורים שלא רשמו את ילדיהם לגנים הפרטיים ומנגד גם לא יתקבלו לגנים הציבוריים ייתקלו בבעיה חמורה. כאשר הם כבר ירצו לרשום את ילדיהם לגנים הפרטיים - הם ייתקלו בסירוב. כבר כעת החלו הגנים הפרטיים להוריד את גיל הכניסה לגן על מנת שלא לקרוס כלכלית.

במשרד החינוך מודעים לבעיה אך מדגישים כי זהו השלב הראשון במהפכה. "המשרד לקח על עצמו עכשיו להתחיל ולבצע וליצור את המציאות שפעם הייתה חלום", אמרה דלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך.

סקר: 70% מההורים חושבים שהמדינה לא מוכנה

מכון המחקר "פאנלס" בדק מה חושבים ההורים על רמת המוכנות של המדינה לקראת שנת הלימודים הבאה. לשאלה היכן תעדיף לשים את ילדך - בגן פרטי או ציבורי? ענו 21% מההורים גן פרטי ו-76% מהם גן ציבורי. כשנשאלו האם המדינה מוכנה למימוש החוק כבר בשנה הבאה השיבו 70% שהיא אינה מוכנה. 24% סבורים שהמדינה מוכנה.

האם אתה מעודכן לגבי התנאים בגן ציבורי? מעודכנים- 63%, לא מעודכנים- 37%. לאיזה גן רשמת את ילדך לשנה הבאה? לגן עירייה- 64%, לגן פרטי- 16%, רישום כפול לגן פרטי וגן ציבורי - 13%.