אמא למדינה: אל תכריחו אותי לאמץ את ילדיי שנולדו דרך אם פונדקאית

זוג ישראלים שהביא לעולם תאומים בהליך פונדקאות בגאורגיה מסרב לחזור לארץ עד שמשרד הפנים לא יחזור בו מדרישתו המשונה שאמם הביולוגית-ישראלית של הילדים, תאמץ אותם. "אני לא חושבת שאני צריכה לאמץ את הילדים שכל כך התאמצתי לקבל אותם. למה שמישהו יגרום לי להרגיש שאני סוג ב'?", שאלה האם נטאשה לפני שטסה לפגוש את ילדיה הטריים

נטאשה ויוני פנחס - הורים שאם פונדקאית ילדה להם תאומים והם נלחמים שנטאשה לא תיקרא אם מאמצת כי היא הביולוגית
נטאשה ויוני פנחס - הורים שאם פונדקאית ילדה להם תאומים והם נלחמים שנטאשה לא תיקרא אם מאמצת כי היא הביולוגית | צילום: חדשות 10

יוני ונטאשה פנחס הביא לעולם תאומים בהליך פונדקאות בגיאורגיה אך הוא מסרב לחזור לארץ עד שמשרד הפנים לא יחזור בו מדרישתו שנטאשה, אמם הביולוגית, תאמץ אותם. נטאשה נלחמת בימים אלו על זכותם של זוגות רבים ומסרבת להיכנע לאבסורד הבירוקרטי ולדרישת משרד הפנים.

ההתחלה הייתה כאשר יוני ונטאשה, הורים למתן, החליטו להביא לעולם צאצאים נוספים. "ההריון עם מתן היה הריון בסיכון ומיד אחרי הלידה הרופאים אמרו לי 'גברת, את עם ילודה סיימת'. אמרו לי שזה יהרוג אותי ואת העוברים ואם אני ארצה עוד ילדים עליי לפנות לפונדקאות", סיפרה נטאשה שעות לפני שעלתה על המטוס לטביליסי, שם נולדו ילדיה התאומים.

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של חדשות 10 »

מבזקי חדשות בטלפון שלכם: סמסו "חדשות" ל-1397 »

האפשרות לבצע את ההליך בישראל נפסלה בגלל העלות הגבוהה שכרוכה במאות אלפי שקלים וגם בגלל הרצון שלא ליצור קשר רגשי עם הפונדקאית. הביציות של נטאשה הופרו עם הזרע של יוני, נשתלו ברחם הגיאורגי להשכרה ונקלטו במכה הראשונה. "השלב הראשון הוא סיפור מהאגדות בעולם הפוריות", אמרה.

אך הסיפור נתקל במכשול בירוקרטי לא מתוכנן - לא בגיאורגיה אלא דווקא בישראל. משרד הפנים דורש מנטאשה לאמץ את שני התינוקות, בן ובת, על אף שהם התינוקות הביולוגיים שלה. "אני לא חושבת שאני צריכה לאמץ את הילדים שכל כך התאמצתי לקבל אותם". דרך אגב, משרד הפנים מאשר ליוני להיות האב הביולוגי. יש לציין כי הליך אימוץ אינו עניין פשוט אלא אורך שנים. נטאשה תיאלץ להוכיח כשירות להיות אם, הילדים יגיעו חסרי דת וייאלצו לעבור גיור למרות שאמם יהודיה.

התאומים נולדו ביום רביעי השבוע בטביליסי אך יוני ונטאשה החליטו להילחם בדרישה הישראלית. לכן, את הילדים לא יהיה אפשר להביא לישראל עד אשר הם יירשמו כילדיהם של יוני והאם הפונדקאית תוותר עליהם, כביכול כאמא שלהם. נטאשה תיאלץ לאמץ אותם. בישראל דרך אגב ההליך אינו דומה ואם פונדקאית ישראלית לא נחשבת אמם של הילדים.

"אני אמא של הילדים האלה במלוא מובן המילה ואני יכולה להוכיח את זה. אני מרגישה כאילו אני ילדתי את הילדים האלה. למה שמישהו יגרום לי להרגיש שאני סוג ב'?", נטאשה זועמת ובעלה מוסיף: "מגיע לה להיות אמא, היא נלחמה בשביל להיות אמא, לא בשביל להיות מאמצת".

בינתיים הגישו ההורים הגישו בקשה לבית המשפט לפתור את נטאשה מחובת אימוץ ילדיה הביולוגיים ולאפשר לה בדיקת רקמות כדי להוכיח שהתאומים שלה. משרד הפנים מתנגד אך לא מספק הסבר שמניח את הדעת. כל עוד בית המשפט לא יכריע בסוגייה, התאומים יישארו בגיאורגיה. "ההחלטה שלנו היא לדאוג שהם יבואו כילדים שלי ושל נטאשה ולא רק שלי. נילחם עד שיסכימו ואין שום דבר שימנע מאיתנו לנהל את המאבק הצודק והחוקי. אני חושב ששלטון החוק צריך לקבל החלטה ולא לתת ארכות ודיונים על דיונים. זה משהו מאוד פשוט - נטאשה היא האם הגנטית וניתן לבדוק את זה", אמר יוני מטביליסי אחרי לידת התאומים.

רשות האוכלוסין בתגובה: הגוף המוסמך להחליט אם לתת צו לבדיקה גנטית לקשרי משפחה הוא בית המשפט לענייני משפחה. ההליך בתיק הנדון מתנהל בבית המשפט לענייני משפחה והוא נדון בדלתיים סגורות. לרשות האוכלוסין וההגירה אין נוהל בעניין פונדקאות בחו"ל.