מרתון דיונים לילי: האוצר וההסתדרות ביקשו ארכה

בניסיון אחרון למנוע את השבתת המשק יום נוסף, ביקשו האוצר וההסתדרות מבית הדין לעבודה הארכה כדי להגיש את תשובתם רק בשעה 8:00. רק אז יקבל בית הדין את ההחלטה האם לאשר את השביתה. בינתיים, בנתב"ג וברכבת כבר מורגשת השביתה. "רוצים לתקן את מצבם של עובדי השמירה והניקיון, אך כל יום שביתה עולה למשק 2.5 מיליארד שקל", אמר שטייניץ

יום העצמאות בתל אביב
יום העצמאות בתל אביב | צילום: רוני שיצר, יח"צ

לאחר מרתון דיונים לילי, השביתה הכללית במשק נכנסה הבוקר (רביעי) ליומה השני. נציגי ההסתדרות ומשרד האוצר דנו לאורך כל הלילה בניסיון לגשר על הפערים בין הצדדים. תחילה היו אמורים הצדדים להציג את התקדמותם לבית הדין בשעה 4:00, אולם ביקשו ארכה של שעתיים. כששעת היעד התקרבה, ביקשו בהסתדרות ובאוצר עוד ארכה. כך, למעשה, נכנסה השביתה ליומה השני כשבנתב"ג וברכבת ישראל היא כבר מורגשת.

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של חדשות 10 »

מבזקי חדשות בטלפון שלכם: סמסו "חדשות" ל-1397 » 

הבדלי העמדות העיקריים בין הצדדים בסוגיית מעמד עובדי הקבלן נובעים מכך שבאוצר הציעו לקבוע שכר מינימום לעובדי ניקיון, על מנת לקרב את שכרם ככל האפשר לזה של עובדי מדינה. אבל בהסתדרות דורשים השוואת תנאים וזכויות מלאה, כלומר השוואה בין שכר עובדי הניקיון בחברות הפרטיות לזה של עובדים זוטרים במגזר הציבורי.

לדרישה הזו לא מסכימים באוצר בטענה שמהלך כזה יעלה למדינה מיליונים רבים של שקלים. בהסתדרות טוענים כי גם הצפי הזה אינו נכון. לפי שעה בגלל המחלוקת סביב שכר עובדי הקבלן המשא ומתן בין הצדדים עדיין תקוע.

מוקד העניין עבר אמש מבית הדין לנמל התעופה בן גוריון. שם שוקלים להקדים את הטיסות היוצאות לשעה 4:00 על מנת להימנע מכניסה לתוך יום השביתה השני. בינתיים לא ברור אם המהלך יצא לפועל, וברשות שדות התעופה מבקשים מציבור הנוסעים להתעדכן כל הזמן, גם באתר הבית שלהם.

שטייניץ: "מקווה שהביתה מיותר תסתיים"

שר האוצר אמר אמש לחדשות 10 לאחר סיום הפגישה כי הצדדים ישבו כל הלילה על מנת להגיע לפתרון. "הצענו הצעות משופרות שהמשמעות שלהם היא תוספת שתגיע למיליארד עד מיליארד וחצי שקלים. אנחנו רוצים לתקן את מצבם של עובדי השמירה והניקיון", הוא אמר. עם זאת, שטייניץ ציין כי באוצר רוצים לשמור על עתידה הכלכלי של מדינת ישראל יחד עם שיפור מצב העובדים.

"אני מאד מקווה שהשביתה המיותרת הזאת לא תימשך ויכול להגיד בצער שלפי התחשיבים שלנו יום שביתה כמו היום עולה למשק ולאזרחים 2.5 מיליארד שקל. זה יוביל להאטה כלכלית", הזהיר שר האוצר.

לדבריו, הוא אינו מכיר את סיכומי המגזר העסקי בנוגע להטבת תנאיהם של עובדי הקבלן. "מי שנותן שכר מינימום מאד קל לו להשוות שכר מינימום. אנחנו מעוניינים שכל העובדים, גם במגזר הציבורי וגם במגזר הפרטי יזכו לשיפור משמעותי", הוא סיכם.

המדריך המלא לשביתה

בשלטון המקומי שבתו אתמול באופן גורף. גם הסייעות בגני הילדים לא עבדו אך עם זאת, יינתנו שירותי הצלה וחירום ומערכות החינוך המיוחד יפעלו כסדרן, לרבות סייעות והסדרי ההסעה. בכל משרדי הממשלה לא היתה קבלת קהל וגם עובדי משכן הכנסת שבתו.

בתי החולים הממשלתיים והעירוניים, בית חולים שערי צדק, בית חולים הדסה עין כרם ובתי חולים של שירותי בריאות כללית פעלו במתכונת שבת. לשכות בריאות ותחנות לבריאות המשפחה ומגן דוד אדום פעלו בתכונת חירום. קופות החולים של שירותי בריאות כללית שבתו, וכך גם האחיות בבתי הספר.

חברת נמלי ישראל שבתה וגם בנמלי חיפה, אשדוד ואילת העובדים לא עבדו. כתוצאה מכך לא התקבלה סחורה ולא תיוצא כזו. במסגרת השביתה לא פעלה רכבת ישראל בכל הקווים אך מערך האוטובוסים עבד כרגיל. ברשות שדות התעופה החליטו על השבתה זמנית. במסגרת זו, בנמלי התעופה לא עבדו בין השעות 6:00 ל-12:00. במסגרת זו שוחררו רק טיסות הנדרשות להצלת חיי אדם.

(פרסום ראשון: 08.02.12, 20:35)