נתניהו לקראת השביתה הגדולה: "לא תפתור את בעיית עובדי הקבלן"

רגע לפני שההסתדרות משביתה מחר את המשק, ראש הממשלה מבקש למנוע את המהלך. "ניתן לשפר את תנאי העסקתם של עובדי הקבלן מבלי להשבית את המשק ולשבש את חיי האזרחים", אמר נתניהו. ההסתדרות דיווחה על "התקדמות ניכרת" במגעים עם המעסיקים, כשעיני ושטייניץ נפגשים הערב

ראש הממשלה נתניהו
ראש הממשלה נתניהו | צילום: רויטרס

 

השביתה במשק צפויה להתחיל מחר בבוקר, והערב (שלישי) קרא ראש הממשלה, בנימין נתניהו, למנוע את המהלך. "שביתה לא תפתור את בעיית עובדי הקבלן. ניתן לשפר את תנאי העסקתם של עובדי הקבלן מבלי להשבית את המשק ולשבש את חיי האזרחים.

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של חדשות 10 »

מבזקי חדשות בטלפון שלכם: סמסו "חדשות" ל-1397 »

השביתה במשק - המדריך המלא »

נתניהו טען כי "אין פתרון קסם לבעיות העסקה שנוצרו כאן במשך עשרות שנים, ואפשר לפתור את הנושא בהידברות". הוא הזהיר כי המשק הישראלי נמצא במצב רגיש וזקרא לא לסכן את היציבות שהושגה מול קריסת כלכלות מובילות בעולם.

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, ושר האוצר, יובל שטייניץ, נועדו בצהריים לפגישה קצרה, אך לא הצליחו להגיע להבנות. הם נפגשים הערב שוב, אך ההערכות הן כי לא יצליחו להתגבר על הפערים וכי השביתה תצא לדרך מחר ב-6:00, כמתוכנן.

בתוך כך, הודיעה ההסתדרות כי חלה התקדמות ניכרת במגעים בין הארגון למעסיקים והושגה טיוטת הבנות סביב העסקת עובדי קבלן בעסקים הפרטיים. התקדמות היא בשלושת נושאי המחלוקת: קליטת חלק מעובדי הניקיון, קליטת עובדי קבלן המועסקים כתף אל כתף עם העובדים מן המניין, והשוואת עובדי הקבלן שלא ייקלטו, לעובדים לצידם בתוך העסק. המגעים האינטנסיביים יימשכו לתוך הלילה.

"יש עובדי קבלן שיכולים להיקלט"

"אנחנו מתכוונים לדבר כל הלילה ונמשיך לשוחח", אמר מנכ"ל משרד האוצר, דורון כהן, בראיון לחדשות 10. "אנחנו חושבים שהשביתה הזאת מיותרת ותגרום נזק למשק בשעה כל כך גורלית ותגרום נזק לאזרחים. ניתן לשבת ולדבר, השביתה מיותרת וההסתדרות עדיין יכולה לבטל את השביתה".

כהן ציין כי יש עובדי קבלן שיכולים להיקלט. "לגבי עובדי הניקיון, אין ספק שהשכר שלהם טעון שיפור. משרד האוצר הביע נכונות לעלות את שכרם של עובדי הניקיון ואנחנו חושבים שניתן לשפר את תנאי ההעסקה שלהם. היתה בעיה במשך שנים בהעסקה של עובדי הקבלן, שנבעה לא מצורת ההעסקה, אלא מההתנהלות של המעסיקים. רק לפני חודשיים אישרה הכנסת הצעת חוק של משרד האוצר בתיאום עם ההסתדרות שמגבירה את האכיפה והענישה למי שפוגע בעובדים ומפר את תנאי העבודה. לא רק עליהם, אלא על מי שמזמין את השירות. אפילו מנכ"ל משרד ממשלתי, שבחצר שלו מפרים את תנאי ההעסקה, צפוי לאחריות אישית ואפילו פלילית".

נתב
נתב"ג | צילום: רוני שיצר

מי שובת מחר?

מוקדם יותר דחה בג"ץ דחה את עתירת איגוד לשכות המסחר נגד החלטת בית הדין לעבודה, וקבע כי השביתה חוקית. למרות הקביעה כי השביתה לגיטימית, הזכירו שלושת שופטי העליון כי על נציגי ההסתדרות והאוצר להגיע מחר להמשך הדיונים בבית הדין הארצי לעבודה בשעה 14:00, כפי שנקבע. "גם לכך יש ליתן משקל בכל שאמור בעילת התערבותו של בית משפט זה בנקודת הזמן הנוכחית", נכתב בהחלטה.

ומי צפוי לשבות מחר? בערך כולם. בשביתה הגדולה ייקחו חלק השלטון המקומי, משרדי הממשלה, בתי החולים הממשלתיים שיעבדו במתכונת שבת, הנמלים, הרכבות ועוד. נתב"ג לא יפעל בין השעות 12:00-6:00.