נתניהו דחה את מסמך ההבנות: השביתה צפויה להיכנס ליומה השני

למרות ששר הפנים וראשי הרשויות הגיעו להבנות ראש הממשלה החליט לדחות את המסמך. גורמים במשרדו של נתניהו אמרו כי במסמך ישנם סעיפים חדשים בשווי מיליארדי שקלים. ראשי הרשויות הבהירו כי השביתה תישאר בתוקף עד שנתניהו ייתן את הסכמתו לטיוטת ההסכם. "צדק חברתי זה לא סיסמא, ההבנות עושות צדק חברתי במעשים", אמר קודם לכן ישי

בנימין נתניהו ויובל שטייניץ במליאת הכנסת
בנימין נתניהו ויובל שטייניץ במליאת הכנסת | צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו דחה הלילה (שני) את ההבנות בין משרד הפנים לראשי הרשויות המקומיות, והשביתה תישאר בתוקף ותיכנס ליומה השני. מקורות במשרד הממשלה טוענים כי במסמך ההבנות בין ראשי הרשויות למשרד הפנים יש תביעות חדשות שעלותן מיליארדי שקלים. ראשי הרשויות המקומיות הבהירו כי השביתה תישאר בתוקף עד שראש הממשלה ייתן את הסכמתו לטיוטת ההסכם.

עוד הוסיפו הגורמים ממשרד ראש הממשלה כי נתניהו קרא לראשי הרשויות המקומיות להפסיק את השביתה שגורמת סבל לתושבים. ראש הממשלה אמר כי יש להתחיל בסבב דיונים ופגישות שיביאו לסיכומים תוך ארבע שבועות מהיום.

במסגרת השביתה מחר לא תפונה אשפה, לא יחלקו דוחות חנייה, מאבטחים בבתי הספר לא יגיעו לעבודתם, כמו גם הסייעות בגני הילדים. העובדים הסוציאליים ברשויות המקומיות לא יקבלו קהל והפעילות במתנ"סים תבוטל. מתן חודורוב מוסר כי נוסף להבנות שסוכמו עם משרד הפנים, קיימות אי הסכמות עם משרד המשפטים ומשרד התשתיות, וכאמור עם משרד ראש הממשלה.

"הגענו להבנות בכל הנושאים, מסמך ברור שמראה כי באמת ניתן לסיים את השביתה", כך אמר שר הפנים אלי ישי בתום פגישה עם ראשי הרשויות המקומיות. במהלך הפגישה ניסחו הצדדים מסמך הבנות שהועבר סעיף אחר סעיף לראש הממשלה בנימין נתניהו.

"צדק חברתי זה לא סיסמא, המסמך הזה עושה צדק חברתי לא רק בסיסמאות אלא במעשים", הוא הוסיף. ראשי הרשויות שטחו בפני שר הפנים את טענותיהם. אחת מהן היא הקפאת ההנחה בארנונה אותה הציע ישי. "אין מגזרים מסוימים שיהנו מכך, ההנחות בארנונה הן לכלל האוכלוסייה. יחד עם זאת יהיה צוות של דיון ומשא ומתן בין משרד הפנים לשלטון המקומי כיצד ניתן ליישם אותן במהלך 2012", הוא הבטיח.

לדבריו, טבלת ההנחות בארנונה היא טבלה שרירה וקיימת. "בין היתר בגלל דרישה של חלקים מראשי הרשויות. הנחות בארנונה שניתנות על פי דין היו מאז ומתמיד. מי שרצה לקבל הנחה היה צריך להיות או הומלס או שקרן. מהיום מי שיקבל הנחה זה מי שזכאי לזה באמת", הוסיף שר הפנים. הוא ציין כי הדיון יהיה כיצד להביא את התקציב הדרוש לכך. "יש פה הרבה נושאים מורכבים - המים, מענקי איזון, ועוד. הדרישות של השלטון המקומי הן דרישות של צדק חברתי. השלטון המקומי עושה בשכל", החמיא ישי.

המכשולים העיקריים שמנעו את החזרה לשגרה הם קודם כל מחירי המים. ראשי הרשויות דורשים לבטל את המע"מ כפי שהבטיח ראש הממשלה כבר לפני שנה. הנקודה השניה היא הנחות הארנונה שיזם שר הפנים אלי ישי בסך חצי מיליארד שקלים. זה הסכום שגם הרשויות מוציאות על פי אומדן שלהן.

ראשי הרשויות מהליכוד כבר הודיעו על חזרה לשגרה

מוקדם יותר שלח ראש עיריית נצרת מכתב לראש השלטון המקומי בו הוא הודיע כי ראשי הרשויות השייכים לסיעת הליכוד מפסיקים את השביתה ומצייתים לבקשתו של ראש הממשלה. "אנו מודעים לבעיות האובייקטיביות של השלטון המקומי ותומכים בו במאבק. אין ספק שסוגיות כמו מפעל הפיס, מחירי המים ועוד חייבים למצוא פתרון. יחד עם זאת אני חושב שיש מקום להיענות לבקשת ראש הממשלה שהבטיח לטפל עד סוף החודש בסוגיית מפעל הפיס ושבועיים מאוחר יותר בסוגיות הנוספות ולמנוע מהציבור אי נוחות הנגרמת מהשביתה", נכתב.

"בשם ראשי הרשויות מסיעת הליכוד אני פונה אליך להיענות לבקשת ראש הממשלה ולאפשר לו לפתור את הבעיות ובמקביל להמשיך ולהפעיל את הרשויות על מנת לתת את השירותים הנדרשים לאוכלוסייה. לידיעתך, אנחנו ראשי הרשויות המקומיות מהליכוד הודענו לראש הממשלה שבכוונתנו לסיים את השביתה מחר ולחזור לשגרה", הוסיף ראש עיריית נצרת עלית.