חינוך חינם מגיל שלוש? רק לילדים שיספיקו לתפוס מקום

ראש הממשלה נתניהו אמנם הכריז כי כבר בשנת הלימודים הבאה יופעל חינוך חינם מגיל שלוש. הבעיה היחידה היא שכרגע ישנו מחסור של 2,500 גני ילדים על מנת שכולם יוכלו להנות מההקלה. מי שלא יתפוס מקום יאלץ להמשיך לשלם אלפי שקלים לגנים הפרטיים. נתניהו הורה על קיצוץ רוחבי של 4% במשרדי הממשלה

ראש הממשלה בישיבת הסיעה של חברי הכנסת מהליכוד
ראש הממשלה בישיבת הסיעה של חברי הכנסת מהליכוד | צילום: רויטרס

(4:23 דקות)

חינוך חינם, כל הקודם הזוכה: ראש הממשלה אמנם הכריז כי חוק חינוך חינם מגיל שלוש ייכנס לתקוף כבר מחודש ספטמבר הבא, אך מחסור של 2,500 גני ילדים ברחבי הארץ במטיח כי לפחות חלק מההורים יאלצו להמשיך לשלם לא מעט על החינוך של ילדיהם.

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של חדשות 10 »

כיום בישראל ישנם 300 אלף ילדי גן. שליש מהם זוכה לחינוך חינם, שליש נוסף משלם כ-800 שקלים בחודש. השליש האחרון משלפ אלפי שקלים לגנים פרטיים פשוט כי אין מקום באלו הציבוריים. שר החינוך גדעון סער הבטיח כי עד תחילת שנת הלימודים בספטמבר 2012 יתווספו עוד 1,500 גנים. 1,000 גנים נוספים ייבנו בהדרגה בין 2013 ל-2016.

בתוך כך הורה היום (רביעי) ראש הממשלה על קיצוץ רוחבי של ארבעה אחוזים במשרדי הממשלה, כולל משרד הביטחון. תקציב משרד החינוך יקוצץ בשני אחוזים בלבד. בנוסף לקיצוץ תופשר הרזרבה הכללית בתקציב המדינה, מיליארד וחצי שקלים, ותועמד כולה לטובת חינוך הגיל הרך.

בנוסף לכך יושתו מספר קיצוצים בתחומים שונים. פיתוחה של רכבת העמקים יידחה כמו גם סלילת חלקו הדרומי של כביש 6, קיצוץ 20 מיליון שקלים מפרויקט "עיר ללא אלימות", הרשויות המקומיות לא יגבו ארנונה מבסיסי צה"ל וקיצוץ 30 מיליון שקלים ממשרדו של השר סילבן שלום, המשרד לפיתוח הנגב והגליל.

בנוסף משרד הביטחון צפוי לקבל את שלושת מיליארדי השקלים שביקש השר ברק. הכסף לא יגיע מקופת האוצר, אלא תמורת שלוש רפורמות בתחום הביטחון: צה"ל יפנה בסיסים במרכז הארץ, צה"ל יפנה תדרים לטובת משרד התקשורת. במסגרת הרפורמה השלישית צה"ל יאפשר בקרה של משרד האוצר על ההוצאות השוטפות שלו. על פי ההערכה הרפורמות הללו צפויות לחסוך מיליארדים.