22 חוקרים פרטיים נעצרו: חשודים בהאזנות סתר באמצעות תוכנה לא חוקית

הותר לפרסום: היחידה המרכזית לחקירות הונאה עצרה 22 חוקרים, החשודים שפיתחו, הפיצו והפעילו תוכנה מתקדמת למעקב אחר טלפונים ניידים. התוכנה, שאסורה לשימוש בישראל, מאפשרת מעקב אחר שיחות והודעות במכשירים בהם הותקנה. כעת, המשטרה מחפשת אחר אנשים שהזמינו מעקבים באמצעות התוכנה. פרקליטם של שלושה מהחשודים: "לא מדובר בעבירה"

מעצר חוקרים פרטיים
מעצר חוקרים פרטיים | צילום: חדשות 10

(3:48 דקות)

במשך שבוע וחצי התנהלה מבצע מעצרים חשאי והבוקר (שני) התיר בית משפט השלום בראשון לציון לפרסם את דבר מעצרם של 21 חוקרים פרטיים החשודים בפרשת האזנות סתר חמורה ונרחבת. על פי החשד, החשודים ביצעו האזנות סתר באמצעות תוכנת ריגול שפיתחו עבור מכשירים סלולריים.

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של חדשות 10 »

העצורים בפרשה חשודים כי פיתחו, הפיצו וסחרו בתוכנה אשר בהתקנתה בטלפונים ניידים חכמים (סמארטפונים), מאפשרת להאזין באמצעות רשת האינטרנט להאזין לשיחות טלפון ולנטר הודעות טקסט הנשלחות ומתקבלות אל המכשיר. במשטרה טוענים כי התוכנה מאפשרת למשתמשים בה לבצע גם האזנה אקטיבית, כלומר להפוך את מכשיר הטלפון לסוג של מיקרופון ולהאזין לשיחות של אנשים מרחוק.

על פי המשטרה, התקנת תוכנת הריגול בטלפון שמאזינים לו, מאפשרת קבלת הודעה על כל שיחה נכנסת או יוצאת, או הודעת SMS מהטלפון. לאחר קבלת ההודעה, ניתן להתקשר מהטלפון השולט לטלפון הנשלט ולשמוע את השיחה בזמן אמת, ובנוסף ניתן להפוך את מכשיר הטלפון הנשלט למכשיר המאפשר לשמוע מרחוק את סביבת המכשיר. תוכנה אחרת הופכת לאחר התקנה את המכשיר ל"נשלט", כאשר שיחות, הודעות SMS ונתונים נוספים, כמו נתוני GPS, מועברים כקובצי שמע לתיבת דואר אלקטרונית שנפתחת במיוחד עבור המזמין.

החקירה נפתחה לפני למעלה מחודשיים בעקבות מידע מודיעיני שהגיע ליחידה הארצית לחקירות הונאה (יחא"ה). בשבועות האחרונים הצליחה המשטרה להחדיר מספר סוכנים סמויים למשרדי חקירות שונים, שהתחזו ללקוחות וביקשו לשכור את שירותי המשרדים, תוך כדי הפעלת האזנות לא חוקיות נגד אנשים אחרים. במקרים אחרים חדרה המשטרה סוכנים שביקשו לרכוש את התוכנה בסכומים גבוהים.

במשטרה חושדים כי אותם המעורבים בפרשה סחרו בתוכנה, שאסורה לשימוש בישראל, ואף פרסמו אותה באתרי האינטרנט שלהם. כמו כן, הם חשודים כי קיבלו הזמנות מאנשים שביקשו לבצע חקירות פרטיות נגד אחרים באמצעות האזנות סתר פעילות.

לאחר שנאספו די ראיות, פתחה המשטרה בגל מעצרים, כאשר החשד הוא כי החוקרים התקינו ועשו שימוש בתוכנה בפועל נגד אזרחים פרטיים. כעת מנסים במשטרה לדלות מהחוקרים אינפורמציה לגבי אזרחים שהזמינו האזנות סתר ויבדקו האם ניתן יהיה לפתוח נגדם בהליכים משפטיים.

"אני יכול לומר לכם שמדובר בפרשייה, כך מכנה אותה המשטרה, של מספר עצורים שאינם קשורים זה לזה ולו רק בעקבות העובדה שהם מכרו כדין תוכנה שאיתה ניתן להאזין לפלאפונים", אמר עו"ד יהודה שושן המייצג שלושה מהמעורבים בפרשה. "לתוכנה מגוון רחב של אפשרויות. יש לה אפשרות של האזנה לפלאפון בזמן נתון, לחלל החדר ויש לה אפשרות של שליחת הודעות טקסט לאדם שרוצה לבדוק עבור אדם אחר אך מכירת התוכנה אינה עבירה על-פי דין, לא זו בלבד שגם התקנת התוכנה לאדם שמבקש להתקין את התוכנה בטלפון שלו אינה עבירה על-פי דין".