הטייקונים הפסידו מליארדים, האזרחים הפשוטים ישלמו את המחיר

גל הירידות שהחל עם הורדת דירוג האשראי של ארה"ב הביא לאובדן הון אדיר לעשירי המשק. משפחת עופר הפסידה 2.1 מליארד שקלים ויצחק תשובה 1.2. אבל ההפסד שלהם ישפיע על מקומות העבודה והפנסיות של כולנו. "לישועה ייקח עוד הרבה זמן", מזהיר מומחה לשווקים

משפחות ההון הישראליות
משפחות ההון הישראליות | צילום: סטודיו נענע10

(9:01 דקות)

זה היה השבוע הכלכלי הקשה ביותר מאז המשבר ב-2008. המשקיעים הישראלים מחקו השבוע עשרות מיליארדי שקלים, והחשש הגדול בסיומו של השבוע הזה הוא מנפילת אחד הטייקונים הישראלים. יצחק תשובה הפסיד השבוע 1.2 מיליארד. נוחי דנקנר הפסיד 400 מיליון. ואליו משפחת עופר היא המפסידה הגדולה עם 2.1 מליארד שקלים. אבל ההפסדים שלהם ישפיעו בסופו של הדבר על הכספים של כולנו.

"בתקופה כזאת של ירידות שערים כולנו נפגעים", אומר יואב להמן, לשעבר המפקח על הבנקים. אתמול תרגל בנק ישראל תסריט של נפילת טייקון שלא יצליח להחזיר את החובות שלו, אך החדשות הטובות הן שכל הבנקים עמדו במבחן.

ביממה האחרונה בורסות העולם התנהלו במגמה מעורבת. במזרח, טוקיו ירדה ב-0.66%, הבורסה בסיאול התחזקה ב-0.6%, הונג קונג ירדה באחוז ובשנגחאי עלייה של 1.33%. באירופה היום עליות חדות. לונדון מתחזקת ב-3%, כך גם הבורסה בפריז. בפרנקפורט עליות של 3.33%, ובאיטליה זינוק של יותר מ-4%. ובארץ: מדד תל אביב 25 עלה ב-0.8%.

למרות זאת, גם היום המשיכו לצנוח מניות הטייקונים הישראלים הגדולים, אלה שחולשים על חלקים גדולים מהמשק. זה צריך להדאיג מאוד את כל מי שהפנסיה שלו מושקעת במניות ובאגרות החוב של הטייקונים, כלומר את כל אזרחי המדינה.

אובמה לא ינצח אפילו בובה

"אנחנו בדיוק באותו משבר, אך הפעם מרכז הבעיה הוא באירופה ולא בארצות הברית. מדינות מהגדולות בעולם, דוגמת ספרד פורטוגל ואיטליה לא יכולות להחזיר חובות שצברו", אומר חיים ישראל, מנהל מחקר שווקים מתעוררים במריל לינץ'. לדבריו, לישועה יקח הרבה זמן וכולנו נצטרך לחכות לבנקים.

הבעיה הגדולה של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, היא שנגידי הבנק של באמריקה לא רואים התאוששות עד אמצע 2013. כרגע לא ברור אם הוא ינצח בבחירות הקרובות, אפילו אם תהיה מולו בובה. אובמה צריך לשדר שהכל יהיה בסדר ובינתיים הוא לא מצליח לשדר את זה. "כשהמשקיעים יודעים שבארה"ב אין באמת הנהגה הם מבינים את זה ויודעים להגיב בהתאם", מסביר ישראל.