תיעוד: ילדים פלסטינים נשלחים לקבץ נדבות בישראל וישנים ברחובות

ריהאם בת ה-6 יתומה מאב, מקבצת נדבות בנצרת וישנה בין העצים. כמוה יש עוד מאות ילדים. הם מוברחים מהרשות לשטח ישראל כדי לקבץ נדבות והכסף מועבר למפעילים שלהם. אם לא די בכך חלקם מנוצלים מינית וסופגים מכות. המדינה בינתיים לא עושה דבר

ילדה פלסטינית מקבצת נדבות בישראל
ילדה פלסטינית מקבצת נדבות בישראל | צילום: חדשות 10 צילום מסך

(5:42 דקות)

תופעה חמורה: מאות ילדים פלסטינים בגילאים 5-9 מקבצים נדבות בין משאיות ומכוניות בצמתים מסוכנים בישראל. בלילה הם ישנים ברחוב או בבתי קברות ולפעמים בצינורות מים. המדינה לא עושה בינתיים דבר כדי להצילם.

ריהאם בת ה-6 מקבצת נדבות בצומת המוסכים בנצרת. אביה מת, את אמה לא ראתהכבר יותר מ-10 ימים. בלילות היא ישנה בין העצים ובימים היא יוצאת לעבודה. ילד אחר בן 7 מקבץ נדבות ביום ובלילה ישן במסגד. לכל קבוצת ילדים כזו יש מפעילים. הם מבריחים אותם לישראל משטחי הרשות הפלסטינית והם גם לוקחים את הכסף לכיסם.

עוד כתבות בפייסבוק של חדשות 10 »

"הילדים האלה סובלים סבל נורא שאף ילד לא סבל", אומרת סלווה קופטי עובדת סוציאלית בעיריית נצרת. החוקר הפרטי דוד בירן, שעקב אחרי התופעה מספר כי יש מפעילים שגם מכים את הילדים. "יש מבוגרים שמנצלים אותם מינית. היה ילד שחטפו אותו באוטו ואנסו אותו", מוסיפה העובדת הסוציאלית.

הוועדה לזכויות הילד דנה בנושא אך דבר עדיין לא קרה דבר. "אין לנו כמעט כתבי אישום", אמרה  רפ"ק ויקי אלעמירי בדיון בוועדה, "18 תיקים נפתחו מ-2002 עד 2008". 14 מהתיקים הללו נסגרו מחוסר עניין לציבור. במקביל, משרד המשפטים מנהל כבר שנים ארוכות בדיקה אם יש כאן עבירה של סחר בבני אדם, אך זו טרם הסתיימה.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה כי "18 מהתיקים שנפתחו לא משקפים את הפעילות העניפה של משטרת ישראל". לדבריהם, ילדים רבים נאספים ומוחזרים לשטחים והפעילות נגד מי שמסיע אותם מתבצעת במסגרת כלל הפעילות של מסיעים של שוהים בלתי חוקיים.

במשרד המשפטים אומרים כי הבדיקה האם מדובר בסחר בבני אדם היא מורכבת ונעשית מול גורמים רבים ולכן מתעכבת. "צריך כאן מדיניות מתואמת של ממשלת ישראל", מציינים במשרד הרווחה, "המשרד כן מטפל בכל ילד בסיכון".