חשד: הבעיר אשפה בביתו - וגרם לשריפת הענק ביער ירושלים

המשטרה ממשיכה לחקור מה גרם להתלקחות האש אתמול ביער ירושלים, ועיכבה לחקירה תושב אחד היישובים הסמוכים. לפי החשד, הוא שרף אשפה בחצר, וכך התפשטה הדליקה. נתניהו נפגש עם כוחות הכיבוי ושיבח אותם, בעוד יו"ר ארגון הכבאים הבהיר שעדיין קיים מחסור בציוד וכוח אדם

שריפה ביער ירושלים
שריפה ביער ירושלים | צילום: הלל מאיר

משטרת ירושלים עכבה היום (שני) לחקירה תושב מושב בית זית בחשד שהבעיר אשפה בחצר ביתו, וגרם לשריפה שפרצה אתמול ביער ירושלים. הוא נחקר במשטרת מחוז מוריה, שתבקש להאריך את מעצרו כדי להמשיך בבדיקת הסיבה לדליקה.

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של חדשות 10 »

בתוך כך, הזמין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לכנסת את הכבאים שהשתתפו בכיבוי השריפה. "רציתי לברך את כל מערך הכיבוי וגם את יד ושם על הפעולה המוצלחת שכיביתם את האש, והייתי רוצה לשמוע מה קרה ולחשוב איזה מסקנות אנחנו יכולים להסיק מהמקרה הזה, שבניגוד למקרים קודמים נגמר טוב".

נציב כבאות ראשי, שחר איילון, התייחס לפעילות הכבאים. "אנחנו מייצגים את כולם, גם את מי שלא נמצא כאן. הייתה שריפה עם רוח סבירה. היא הייתה במקום מאוד מיוחד, אזור מגורים צפוף, אזור של יד ושם. בלי הסיוע האווירי זה לא היה קורה. רמי, מפקד הטייסת, אמר כי תוך פחות משעה כבר היה מטוס בשטח. "שפכנו מעל 60 קוב מים ב-21 גיחות", ציין.

על רקע הביקורת שנשמעה נגד הממשלה בעקבות אסון הכרמל, אמר יו"ר ארגון הכבאים, יואב גדסי, טען כי עדיין קיים מחסור בציוד ואנשים. "מאז השריפה בכרמל אנחנו מרגישים שאנחנו יותר שולטים בשטח. יחד עם זאת, מעט פריחה לא מבשרת על בוא האביב, עדיין, אנחנו חסרים הרבה ציוד, כוח אדם ואנחנו מקווים שבתקופה הקרובה התקנים שהבטיחו לנו יגיעו. חסרים תקציבים. מקווה שנתבשר על יותר ציוד ויותר כוח אדם".

נתניהו השיב לו: "תמיד חסרים תקציבים, ותמיד מוצאים אותם". ראש הממשלה שאל את הנוכחים, כיצד היו משווים את השריפה הזו לשריפה בכרמל. "בכרמל הייתה בעית מים, היו רוחות מזרחיות, זה היה קיץ בעייתי, בלי מים, הייתה שם שריפת צמרות", אמר איילון. "יש לנו עוד הרבה מה לעשות, יש לנו להשלים ציוד, להשלים קורסים, להשלים את בית הספר".

"אני מאוד מעודד ממה שאני רואה כאן"

ראש הממשלה שיבח את הכבאים ואמר: "עמדתם באתגר ואני רוצה לברך אתכם. נמנע פה אסון והאש כובתה בזמן מהיר. אנחנו בונים יכולות נוספות. אני מאוד מעודד ממה שאני רואה כאן. יכולת הכיבוי האווירית והקרקעית הולכות ומשתפרות".

אחרי שעות של מלחמה באש, הושגה אתמול שליטה מלאה על מוקדי השריפה בירושלים. שירותי הכבאות והמשטרה פעלו אל תוך הלילה על מנת לכבות סופית את האש שעוד נותרה. השריפה הגדולה התלקחה החל משעות הצהריים ביער ירושלים לא הרחק ממתקן פי גלילות בעיר. הלהבות לא הגיעו אל המתקן אך החלו להתפשט לכיוון השכונות הדרומיות של ירושלים כשהן מאיימות על אתר ההנצחה "יד ושם".

עם הדיווחים הראשונים על פרוץ הלהבות, הוזעקו למקום האירוע 13 כבאיות בסיוע שלושה מטוסי כיבוי, צוותים מתחנות כיבוי שכנות ואנשי קורס קצינים ממערך הכבאות - והחלו להילחם באש. בשירותי הכבאות החלו בפינוי המוזיאון, ובמקביל פונו גם עשרות משפחות בשכונות סמוכות מחשש לשאיפת עשן. בין התושבים שפונו היו גם יו"ר הכנסת, רובי ריבלין ורעייתו. תושבים אחרים התבקשו לסגור את החלונות ולהישאר בבתיהם.