מנכ"ל כללית נגד ליצמן: "דיון בקיצור תורנויות - מתכון נפלא לתקוע משא ומתן"

מנכ"ל קופת חולים כללית, אלי דפס, תקף בשיחה עם עיתונאים את סגן שר הבריאות על התעקשותו לנצל את המשא ומתן בין האוצר לרופאים כדי לקצר את תורנויות המתמחים. עם זאת, נעמד דפס, המנהל 14 בתי חולים, לצד האוצר בנושא שעוני הנוכחות. "לא יתכן שרופאים יגידו שהדרישה להחתים שעון פוגעת בכבודם", הבהיר

יעקב ליצמן
יעקב ליצמן | צילום: פול, אריאל ירוזולימסקי

(36 שניות)

 

מנכ"ל קופת חולים כללית, אלי דפס, יצא היום (שלישי) במתקפה על עקשנות משרד הבריאות - ובעיקר של סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן - בנושא קיצור משמרותיהם של הרופאים המתמחים. לטענתו, מדובר במהלך שנועד להכשיל את המשא ומתן בין האוצר לרופאים. עם זאת, התייצב דפס לצד האוצר והבהיר כי הוא תומך בהצבתם של שעוני נוכחות בבתי החולים.

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של חדשות 10 »

סגן השר ליצמן פועל לאישור יוזמתו לקיצור תורנויות המתמחים ל-20 שעות במקום 24-26 שעות כיום. לטענת דפס, מדובר בנושא זניח לעומת יתר הנושאים שעומדים על הפרק במשא ומתן בין ההסתרות הרפואית לנציגי משרדי האוצר והבריאות. "חבל שהוויכוח הולך לכיוון לא ראוי ושולי של כמה תקנים נוסיף", אמר דפס בשיחה עם עיתונאים. "ואם נוסיף המון תקנים ולא יהיו מספיק מתמחים כדי לאייש אותם - פתרנו את הבעיה? אני לא רוצה להגיע למצב שבעוד שנתיים אגיד שלא הצלחתי במהלך כי אין מספיק מתמחים".

לטענת דפס, הדיון בנושא יתקע את המשא ומתן בין הצדדים לעוד זמן רב. "למה צריך לדון דווקא בזמן שביתה בדבר כל-כך מורכב, כמו קיצור תורנויות ל-20 שעות, נושא שלא דנו בו מאז קום המדינה? זה מתכון נפלא לתקוע משא ומתן", הוא קבע. "אם רוצים שינוי אמיתי, צריך להחריג את הנושא מהמשא ומתן, ולמנות ועדה עם ראשי המערכת שתדון בו חצי שנה או שנה. אם זו בעיה של אמון, אפשר ליצור מנגנון ולהתחייב בפני שופט שתוך פרק זמן מוסכם מגיעים עם מסקנות. אבל כרגע, אפילו המערכת לא מגובשת בתוך עצמה על הפתרון הראוי ואיך נכון לעשות את זה. אז מה בוער? מה קרה פתאום?"

בית חולים ריק
בית חולים ריק | צילום: חדשות 10 (ארכיון)

לעומת הביקורת על ליצמן, התייצב דפס לצד נציגי משרד האוצר הדורשים להציב שעוני נוכחות בבתי החולים כתנאי הכרחי לכל הסכם עם הרופאים. "השעון יחשוף את בריחת המומחים לקליניקות פרטיות, יהווה פיקוח על העבודה ויחזק את הרפואה הציבורית", טענו אתמול במשרד האוצר. לשם הסכמת הרופאים, מציעים באוצר תוספת של 400 תקנים.

"בין 30% ל-40% מהרופאים עוזבים את עבודתם יותר משעה לפני סיום שעות העבודה המחייבות, ומנגד יש לנו רופאים רבים, מסורים וחרוצים, שעובדים מאד קשה", אמר דפס. "לא ייתכן שאותם 60%-70% ישרתו את ה-30%-40% שנעלמים ב-14:00 בצהריים".

דפס, המנהל 14 בתי חולים ומעסיק כ-9,000 רופאים, הבהיר כי בחודש האחרון נעשתה "כברת דרך עצומה" במשא ומתן, ונותרו שלוש סוגיות בלתי פתורות - המתמחים, השעון ותוספת השכר. "לא יהיה הסכם בלי שהרופאים יתחייבו לחתום על שעון נוכחות", הוסיף דפס. "זוהי הדרך היחידה לנהל את המערכת. מנהל בית חולים חייב לדעת איפה הרופאים שלו, וזכותם של חולים לקבל טיפול מרופא בכיר גם בשעה 15:00 ו-16:00. לא יתכן שרופאים יגידו שהדרישה להחתים שעון פוגעת בכבודם. הנהגת הרופאים מבינה שנכון להנהיג שעון. השאלה היא מה התמורה שהם יקבלו עבור ההסכמה הזו".