נתב"ג: חודשו הטיסות לאחר שמיכליות תדלקו את המטוסים

מיכליות שהוזעקו לנמל התעופה מאשדוד ומפי גלילות החלו בהחלפת הדלק החשוד כמזוהם. גם צה"ל שלח מיכליות עם דלק סילוני. הזיהום שהתגלה בדלק הסילוני של המטוסים הביא לביטולן של למעלה מ-50 טיסות, בהן 20 של אל על ונוסעים רבים ממתינים לבשורות טובות על רצפת הנמל

באולם הטיסות היוצאות
באולם הטיסות היוצאות | צילום: רוני שיצר

(3:52 דקות)

בנמל התעופה בן גוריון החלו המטוסים להמריא שוב. הם ממריאים עתה בהפרשים קצרים, וזאת למרות שבדרך כלל אין המראות בשעות אלו מהנמל. המראות התאפשרו לאחר שמיכליות של חברת פז וכאלו שהגיעו מבסיסי צה"ל החלו לתדלק את המטוסים שנתקעו בנתב"ג. המיכליות הגיעו מאשדוד ומאתר גלילות וכן מבסיסים של צה"ל באזור. בשעות אלו מחליפים במטוסים שעל הקרקע את הדלק החשוד כמזוהם, והשאיפה היא שלפחות חלקם ימריאו עוד הלילה לכיוון קפריסין, שם הם יתדלקו את מלוא המיכל.

כל הטיסות היוצאות קורקעו בעקבות הזיהום

שר התשתיות הורה להקים ועדת בדיקה מיידית

מסכים אדומים: "מה יהיה עם הטיסה שלי?"

חשש לזיהום דלק גם באוטובוסים ומשאיות

תקועים? תארו זאת בפייסבוק של חדשות 10

בינתיים דווחו על לפחות 50 טיסות מישראל ואליה שבוטלו בשעות האחרונות בעקבות הזיהום שהתגלה בדלק הסילוני של המטוסים. בין השאר, בוטלו 20 טיסות של חברת אל-על, 18 טיסות של ארקיע, 12 טיסות פנים ושתי טיסות בינלאומיות. לפי שעה, לא ברור מתי המשבר יסתיים וטיסות נוספות צפויות להתבטל. הציפייה היא לעוד שעות רבות של עיכובים בטיסות, ונראה כי נוסעים יקבלו את כספם חזרה.

שר התחבורה, ישראל כץ, הגיע לנמל התעופה בן גוריון בעקבות הזיהום, אמר כי לא נשקפה סכנה לחיי אדם והודיע כי הורה למנכ"ל משרדו להקים צוות חקירה בראשותו שיגיש בימים הקרובים את מסקנותיו. עוד הוא ציין כי מיכליות דלק מחברת פז עושות את דרכן ממאגר החירום בפי גלילות וכי עד חצות צפוי תהליך התדלוק להסתיים. המטוסים יתודלקו בכמות שתספיק להטיסם לקפריסין, שם יתודלקו במלואם. גם צה"ל התבקש לסייע.

בינתיים, נראה כי ישראל ניצבת בפני משבר דלק חמור, ולא רק בגזרת המטוסים. התסמינים אשר הביאו להשבתת הטיסות מחשש לזיהום בדלק הסילוני התגלו בשבועות האחרונים גם באוטובוסים ובמשאיות ברחבי הארץ. בדה-מרקר דווח היום כי מדובר בחומר שומני לא מזוהה אשר הביא לסתימת מסננים בצנרות הדלק - ולפגיעה במיכלי הדלק בכלי הרכב.

המכון הביולוגי בנס ציונה הוזעק לפני יומיים לנטול דגימות ממסוף דלק במרכז הארץ. בשעות הצהריים החלה ההיערכות לשימוש במלאי החירום האסטרטגי - בינתיים, עבור הדלק הסילוני בלבד. לפי שעה, לא ברור מקור הזיהום והאם מדובר בפגם שנפל בצנרת הולכת הדלק הארצית, או בזיהום תזקיק אשר יוצר באחד מבתי הזיקוק או שיובא מחו"ל.