פגישת האוצר והרופאים הסתיימה בלא תוצאות. "יש אופטימיות זהירה"

הסתדרות הרפואית הכריזה הערב על אופטימיות זהירה בסיום הפגישה עם נציגי האוצר אולם שם טוענים כי על הרופאים לוותר על הדרישה לתוספת רוחבית אחידה. גם האפשרות של הליכה לבוררות עלתה אך בהסתדרות הרפואית מעט חוששים מצעד שכזה

בית חולים
בית חולים | צילום: רוני שיצר

היום (שני) הסתיימה פגישת הרופאים והאוצר ללא התקדמות משמעותית. ההסתדרות הרפואית הצהירה: "אנו נוקטים באופטימיות זהירה. הצענו מספר הצעות הנוגעות להקלת העומס על המתמחים אך עדיין לא קיבלנו תשובות. מקווים שעד הישיבה הבאה נקבל מענה להצעותינו". בכיר במשרד האוצר נשמע פסימי יותר והצהיר כי "כל עוד הרופאים לא יכריזו על הסרת הדרישה לתוספת רוחבית אחידה המשא ומתן יהיה עקר. אין אפשרות להתקדם כל עוד דרישה זו עומדת כחרב מעל ראשי המעסיקים".

הרופאים והאוצר חזרו היום למשא ומתן, לאחר נתק של כמה ימים במהלכם לא התקיימו פגישות בין הרופאים לבין המעסיקים. הבוקר הודיעו הרופאים כי הם חוזרים לשולחן המשא ומתן, זאת בעקבות קבלת מכתב הבהרות מהממונה על השכר, בו הובהר להם כי האוצר מציע הליכה לבוררות לפי המתווה של ההסכם שנחתם עמם בשנת 2000.

משמעות הדברים היא כי האוצר מוכן ללכת לבוררות מוסכמת ותחומה בזמן, שתעסוק בנושאים כמו שכר ושעון נוכחות, אך לא בנושאים עקרוניים נוספים עבור הרופאים שנחשבים לנושאי מדיניות כמו תקינה, ביטוח אחריות מקצועית ושר"פ. במסגרת הדיונים על השכר יוכלו הבוררים להחליט כיצד לחלק את תוספת השכר שיקבלו הרופאים, והאם ראוי לחלק אותה באופן דיפרנציאלי - כך שלמשל רופאים במקצועות במצוקה, בפריפריה ומתמחים יקבלו תוספות משמעותיות יותר משאר הרופאים. כמו כן תוכל הבוררות לדון בנושא שעון הנוכחות ולחייב את הרופאים להחתים שעון.

בעקבות קבלת המכתב אמרו בהסתדרות הרפואית כי "אנו מלאי תקווה כי כבר בישיבה היום תחול התקדמות ממשית בפתרון בעיות המערכת כפי שהצגנו אותם". לדברי גורם בכיר באוצר אשר מעורב במשא ומתן, "החזרה של ההסתדרות הרפואית למשא ומתן משמעותה הסכמתה לחזור למנגנון הבוררות כפי שהיה בין הצדדים בשנים האחרונות".

בהסתדרות הרופאים חוששים מהליכה לבוררות

הבוררות מסתמנת כעת כאפשרות סבירה ביותר, לאור העובדה שבין עמדות הצדדים פעורה תהום שנראית כמעט בלתי אפשרית לגישור, חוסר אמון וכן בשל מורכבות הסוגיות אשר מונחות על שולחן המשא ומתן. גם משרד הבריאות קרא אתמול לצדדים להסכים להליך של בוררות ולסיים את השביתה לאלתר מתוך הבנה כי זוהי האפשרות היחידה לגשר על הפערים בזמן סביר תוך צמצום הפגיעה בציבור.

עם זאת, בהסתדרות הרפואית קיים חשש מהליכה לבוררות, ממספר סיבות: ראשית, החשיבות הרבה שהארגון מייחס לנושא התקנים - נושא שהאוצר מסרב בכל תוקף לכלול בבוררות. שנית, החשש של הרופאים מתסריט דומה לזה שהתרחש לאחר השביתה הקודמת - התמשכות של הליך הבוררות לאורך שנים, ובנוסף - החשש מתסיסה של הרופאים בשטח אשר רבים מהם דוחפים להישגים מהירים ודרמטיים, ועלולים לראות בהליכה לבוררות סוג של כניעה.

אפשרות נוספת להתקדמות במשא ומתן היא שהרופאים יתגמשו בדרישה הגבוהה שלהם לתוספת אחידה של 50% לכלל הרופאים שאפילו משרד הבריאות הודיע שיתנגד לה, ויתמקדו בתגמול דיפרנציאלי לאוכלוסיות בעייתיות של רופאים. במקרה כזה, המשא ומתן שעד כה היה תקוע עשוי לעלות על פסים מעשיים יותר.