שביתת רופאים בדרך? ההסתדרות הרפואית הכריזה על סכסוך עבודה

המשא ומתן בין האוצר לרופאים התפוצץ. יו"ר ההסתדרות הרפואית: "הצעת האוצר הזויה - לא רואה מנוס משביתה". שביתת הרופאים הגדולה האחרונה היתה בשנת 2000

רופאים בחדר ניתוח
רופאים בחדר ניתוח | צילום: GettyImages/אימג'בנק

(1:29 דקות)

האם הרופאים ישובו לשבות לאחר 11 שנה? ההסתדרות הרפואית הכריזה היום על סכסוך עבודה של 20 אלף הרופאים במגזר הציבורי, לאחר שבישיבה האחרונה עם משרד האוצר שהתקיימה ביום חמישי הגיעו הצדדים למבוי סתום.

הפער בין הצדדים גדול מאוד: בעוד שהרופאים דרשו תוספת של 50% לשכר וחבילת צעדים להבראת מערכת הבריאות, הצעת האוצר הסתכמה בתוספת של 5% ל-5 שנים או 8% ל-8 שנים לכלל הרופאים, ותוספות דיפרנציאליות לרופאים בפריפריה ובמקצועות המצוקה בהיקף של כ-10% נוספים.

שביתת הרופאים הגדולה האחרונה היתה בשנת 2000, ונמשכה למעלה מ-4 חודשים. בעקבות השביתה הלכו הרופאים והמעסיקים להליך בוררות מחייב שבמסגרתו התחייבו הרופאים לא לשבות במשך עשור. הבוררות נמשכה שנים ארוכות ובסיומה קיבלו הרופאים תוספת שכר של 24% בחמש פעימות, אשר הושלמו בינואר השנה. לאחר תוספת שכר זו עומד שכרם הממוצע של הרופאים, כולל תורנויות וכוננויות, על 26,322 שקל. שכרו החודשי הממוצע של מתמחה הוא 18,654 שקל, שכר מומחה עומד על 23,705 שקל ורופא בכיר משתכר 34,428 שקל בממוצע.

יושב ראש ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, שומר על עמימות באשר לצעדים שבכוונת הרופאים לנקוט בתוך שבועיים מיום סכסוך העבודה: "נתחיל בצעדים ארגוניים עליהם נודיע כשיגיע הזמן, אך אם המשא ומתן לא יתקדם בקרוב - אני לא רואה מנוס משביתה", אומר אידלמן ל-TheMarker. לדבריו, "ביום חמישי הציגו אנשי האוצר סוף סוף את ההצעה הקונקרטית שלהם - ואז הבנו את התהום הפעורה בינינו. אמרתי שההצעה הזויה והרושם שלי הוא שאנחנו על כדור הארץ אבל מולנו יושבים תושבי מאדים".

אידלמן מוסיף כי "האכזבה היתה קשה במיוחד כי במהלך הדיונים היה ברור שהמעסיקים והאוצר, פרט לאגף התקציבים, בעצם הסכימו איתנו כמעט על כל הבעיות הקיימות במערכת, אך במקום שנקבל הצעה מעשית - קיבלנו הצעה שלא תשנה במאום את המצב במערכת".

כדוגמה להצעה הנמוכה לדבריו, מביא אידלמן את התוספת שמציע האוצר למגזרים הבעייתיים בקרב הרופאים: "למקצועות במצוקה הם הציעו תוספת של 1,250 שקל למומחה ו-625 שקל למתמחה, לפריפריה הציעו תוספת של 2.5% למתמחה ו2% למומחה - זה לא מה שימשוך אנשים למקצועות הקשים ולפרירפיה ולא יפתור כלום".

בהסתדרות הרפואית אומרים כי "האוצר צוחק לנו ולציבור בפנים הוא רוצה לשמר את מערכת הבריאות חולה. מעדיף להתעלם מהבעיות הקשות ולתת למערכת להתדרדר". עוד אומרים בהר"י כי האוצר נוהג כלפי הרופאים בחוסר תום לב, נוקט סחבת במשא ומתן ולא מספק תשובות ענייניות לדרישות שהציגו הרופאים.

"האוצר והמעסיקים לא השכילו לנצל את עשר השנים בהן הרופאים התחייבו לא לשבות לקידום המערכת אלא להיפך החלישו ודרדרו אותה תוך כדי פגיעה ברופאים ובעיקר פגיעה במערכת הבריאות הציבורית. האשליה שעולם הרפואה כמנהגו נוהג - מקורה במאמצים עילאיים של הרופאים להעניק טיפול מיטבי למרות כל ההגבלות התקציביות. זאת, על חשבון זמנם של הרופאים, אחריותם ובריאותם". תגובת משרד האוצר טרם התקבלה.