מבצע ההסגרה: האחים אברג'יל המריאו לארה"ב

במבצע אבטחתי מורכב עזבו יצחק ומאיר אברג'יל את כלא רימונים בדרכם לשדה התעופה בן גוריון. הם הובלו אזוקים למטוס מיוחד ואחרי בידוק ממושך הוטסו לארה"ב. עם נחיתתם יועברו לידי השלטונות האמריקניים

מאיר אברג'יל | צילום: GettyImages/אימג'בנק

(2:06 דקות)

עדכון אחרון: 15:00

תחת אבטחה כבדה יצא היום (רביעי) מסע ההסגרה של האחים אברג'יל. אחרי שנתיים וחצי נפרדו האחים מכלא רימונים ועשו את דרכם לשדה התעופה בן גוריון. בשעות הצהריים המריא המטוס והאחים יצאו אל ארצות הברית. יחד עמם הוסגרו עוד שלושה מאנשיהם שהואשמו בשורת עבירות ובהן רצח, הלבנת הון וסחיטה באיומים.

מלווים במספר רכבי אבטחה, במכונית עם חלונות כהים, מלווה במספר רכבי אבטחה יצאו בשעות הבוקר המאוחרות האחים לשדה התעופה. על המבצע פיקד קצין בדרגת תת-ניצב, חיים איפרגן, ביחד עם צוותי שיטור אמריקני. מחוץ למתקן הכליאה המתינו חברים ובני משפחה בתקווה לראות את פניהם בטרם יוסגרו, אך הדבר לא עלה בידם.

אחרי שהגיעו לנמל התעופה בן גוריון הוכנסו לשטח שהוכן מבעוד מועד. לאחר הובלו באזיקים אל מטוס מיוחד. מרשלים אמריקנים בדקו אותם מאחורי פרגודים ורק לאחר מכן הם הורשו לעלות למטוס ועזבו את ישראל.

לאחר שיועברו לשלטונות האמריקנים, תועבר האחריות על האבטחה לארה"ב. כשירדו מהמטוס הם צפויים לעבור בדיקה גופנית מדוקדקת כדי לוודא שאינם מסתירים דבר. אחרי הבדיקות, יועברו בליווי אבטחה כבדה לכלא.

"בהסגרה זו הושלם מהלך חקירתי שכלל שיתוף פעולה של משטרת ישראל ורשויות האכיפה האמריקניות, וכן למעלה מעשר מדינות שונות", נמסר מהמשטרה עם סיום המבצע.

המפכ"ל: "חקירה שהיא מיצוי יכולות המשטרה"

יחד עם האחים אברג'יל הוסגרו גם ששון בראשי, הנאשם בהלבנת הון וסחיטה באיומים, משה מלול באשמת רצח אטיאס וישראל אוזיפה שהוסגר בגין סחר בסמים.

בחודש שעבר דחה בית המשפט העליון את ערעורם של החמישה, והוחלט כי הם יועברו לידי רשויות החוק האמריקניות. לפני מספר ימים יודעו האחים כי הסגרתם קרובה אך הם לא שיערו שהיא תגיע כה מהר.

האחים אברג'יל, המוגדרים על ידי המשטרה כראשי אחד מארגוני הפשיעה הגדולים והחזקים בישראל, נעצרו באוגוסט 2008, בעקבות בקשה של רשויות החוק בארצות הברית. יצחק אברג'יל מואשם ברצח סוחר הסמים הישראלי סמי אטיאס בלוס אנג'לס, סחיטה באיומים של מספר בני אדם, הלבנת הון וסחר בסמים.

אחיו, מאיר, מוסגר בגין מעורבותו בפרשת הלבנת ההון וסחיטת האחים ועקנין אולם ייתכן כי לא יבלה הרבה זמן בין כתלי הכלא. בחודש שעבר הגיע לישראל תובע אמריקני במטרה לגבש עסקת טיעון עם פרקליטיו.

במסגרת הפגישה הועלתה הצעה קונקרטית לפיה על אברג'יל יוטל עונש של ארבע שנים בלבד. אם אכן תיחתם העסקה, יוחזר מאיר אברג'יל לישראל ויוכל להגיש בקשה לניכוי שליש מתקופת מאסרו בגין השנתיים בהם הוא עצור. המשמעות היא  כי  אברג'יל יוכל להשתחרר מהכלא באופן מיידי.

מפכ"ל המשטרה, דודי כהן, הגיב בחודש שעבר על הכוונה להסגיר את האחים אברג'יל לארצות הברית ואמר: "בחקירה זו באו לידי מיצוי מלא יכולות משטרת ישראל בתחום המודיעין, הטכנולוגיה והחקירות, ומדובר בהמשך רצוף של המאבק בארגוני הפשיעה, מאבק שקצר הצלחות רבות בשנים האחרונות, תוך התמודדות מערכתית ארוכת טווח.

השתתפו בהכנת הכתבה: אסף אוזן ועידן רוט