פרוטקשן דיגיטלי: האקרים סוחטים דרך האינטרנט

תופעה חדשה ברשת: עבריינם פונים לאתרים ממשלתיים, חברות סלולר ובנקים, ומאיימים לחשוף פרטים סודיים או להשבית את האתר אם לא ישלמו

דמות מקלידה במחשב
דמות מקלידה במחשב | צילום: צילומסך

(3:34 דקות)

הפשע עובר לאונליין: תופעה חדשה עלתה לרשת, בה אנשים נדרשים לשלם דמי חסות - "פרוטקשן" - דרך האינטרנט. האקרים פורצים לאתרים של חברות גדולות, גונבים פרטים אישיים וחסויים של לקוחות ומאיימים לפרסם ולהפיץ אותם אם לא יקבלו תשלום.

"קיבלתי מייל לתיבת הדואר של האתר שלי, מבחור שהגדיר את עצמו כהאקר, והוא בעצם אמר לי שאם אני לא אשלם, הוא יעשה פעולות שיגרמו לסגירה אוטומטית של מקור הפרנסה שלי", אמר ס', בעל עסק מהצפון, אשר נסחט לאחרונה  דרך האינטרנט.

במשטרה מכנים את זה "פרוטקשן דיגיטלי". אם פעם היו מאיימים על בעל מכולת שישברו לו את החלונות אם לא יישלם, היום מפחידים את משרדי ממשלה, את הבנקים ואת חברות הסלולר, שאם הם לא ישלמו, יחשפו את הפרטים של לקוחותיהם.

מי בעצם משלם את דמי החסות?

התופעה הזו נשמרה עד כה תחת מעטה של סודיות. לידי חדשות 10 הגיעו מספר מיילים מהשבועות האחרונים, ובהם תיעוד לעבירות הסחיטה. איך זה עובד? לעיתים ההאקר מתחזה ליועץ אבטחת מידע, ומציע למנהלי אתרים את שירותיו תמורת תשלום. אחרים פשוט מאיימים באופן ישיר.

"רוב הארגונים הנתונים תחת סחיטה דיגיטלית משלמים", הסביר עו"ד נמרוד קוזלובסקי, מומחה לדיני רשת, "אם אני חייב לחשוף את הפירצה שהייתה לי, הנזק שייגרם לי כתוצאה מהפגיעה בערך החברה הוא אדיר, ואני אעדיף לשלם".

עד כה, איש לא התלונן על התופעה במשטרה. גם לבעלי החברות שנסחטים יש אינטרס לשמור על הסיפור בשקט. מי שאין לו אינטרס להסתיר את התופעה הוא הלקוחות, אשר משלמים בסופו של דבר מכיסם את ההוצאה.