מיוחד: איזו דירה אפשר לקנות במיליון וחצי ש"ח?

ישנם כאלה שבחרו להתנתק מהערים של המרכז, ולעבור להתגורר במרחק שעתיים נסיעה מהן. אבל יש גם את אלה שנולדו במטרופולין, ולא מעלים על דעתם לצאת מהעיר. מתברר ששם המשחק בנדל"ן היא הקרבה למרכז

מבט לדק
מבט לדק | צילום: עדי דקל

(8:10 דקות)

ישנם ישראלים שבחרו להתנתק מהערים של מרכז הארץ, ולעבור להתגורר במקום שמרוחק לפחות שעתיים נסיעה מהמטרופוליטן הגדול. בית קרקע בן חישה חדרים ביישוב שדה בוקר למשל, 45 דקות נסיעה מהעיר באר שבע שבדרום, עולה בערך כ-900 אלף ש"ח.

אבל יש גם את אלה שנולדו בתל אביב, ולא מעלים על דעתם לצאת מהעיר. "הפשרה היא בעיקר בגודל, בצפיפות. היינו שמחים לעוד חדר", אומרת אורית אוקריניץ התל אביבית. על בית בן שלושה חדרים שלא כולל מרפסת או נוף מיוחד, היא שילמה 2.5 מיליון ש"ח, כמעט פי שלושה מהבית בשדה בוקר.

שם המשחק בנדל"ן הוא הקרבה למרכז. תמורת מיליון וחצי ש"ח תקבלו בתל אביב דירת חדר וחצי או שניים. בערים הצמודות לה, עבור הסכום תקבלו שלושה עד ארבעה חדרים. במרחק שעה נסיעה תשיגו עבור הסכום  חמישה חדרים עם מרפסת, ובמרחק שעתיים נסיעה תקבלו בית פרטי, שטח גדול ונוף צמוד.

גם פערי השכר בין המרכז לפריפריה גבוהים. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, השכר הממוצע לגבר במרכז גבוה ב-41% מהפריפריה. אולם לטענת אלה שלא גרים במרכז, הרווח הוא שונה לחלוטין - בעיקר בהיבט החברתי והמרחב הגדול.