הוסר איום השביתה במשק: האוצר וההסתדרות הגיעו להסכמות עקרוניות

בתום מרתון דיונים לילי הגיעו האוצר וההסתדרות להסכמות עקרוניות לפיהן יועלה שכר עובדי המגזר הציבורי ב-6.25% לאורך 3.5 שנים • בתמורה לתוספת השכר והטבות נוספות, התחייב עיני שלא לשבות בתקופה הזו

עופר עיני ויובל שטייניץ
עופר עיני ויובל שטייניץ | צילום: צילום מסך חדשות 10

(2:26 דק')

השביתה הכללית במשק בוטלה. לאחר דיונים מרתוניים שנמשכו לאורך כל הלילה, גובשו הסכמות עקרוניות בין האוצר להסתדרות. יושב ראש ההסתדרות, עופר עיני, שר האוצר, יובל שטייניץ, ועמם הצוותים המקצועיים נועדו בניסיון לגבש הסכם שכר קיבוצי חדש ל-750 אלף עובדי המגזר הציבורי.

על פי ההבנות יעלה שכרם של העובדים ב-6.25% לאורך שלוש שנים וחצי. בתקופה זו לא ייערכו שביתות במשק. בנוסף, יקבלו העובדים מענק חד פעמי בסך 2,000 שקלים כבר בתחילת החודש הבא, ועובדות מדינה שהן אמהות ייהנו ממענק נוסף של מאות שקלים לחודש עבור כל ילד עד גיל חמש. ההפרשות לפנסיה יגדלו ב-2%, ותורחב האפשרות של העובדים לפדות בכסף את ימי המחלה שצברו.

האווירה הרגועה בדיונים יצרה את הרושם שהצדדים הולכים לקראת הסכם ולא לקראת שביתה כללית במשק שתשתק מגוון שירותים לאזרחים. זאת למרות שלכאורה, חילוקי הדעות בין הצדדים היו משמעותיים: ההסתדרות דרשה תוספת שכר בשיעור של 3.5% לשנה במשך שלוש השנים הקרובות ובסך הכל תוספת של 10.5%. לעומת זאת, האוצר הציע תוספת של 0.5% לשנה בלבד ובסך הכל 1.5% לכל תקופת ההסכם. בנוסף, דרש האוצר מההסתדרות שעם החתימה על הסכם השכר החדש - כל סכסוכי העבודה הקיימים במשק - 42 במספר - יוסרו מהשולחן.

 

כחלק מההיערכות לקראת השביתה פרסם אתמול אחר הצהריים חדר המצב של ההסתדרות, בראשות ג'האד עקל, את רשימת המקומות שעובדיהם היו אמורים לשבות החל מהבוקר בשעה 6:00. למרות פרסום הרשימה על ידי ההסתדרות, מהלך שהתפרש כ"עשיית שריר", כמה מראשי המשק, ובהם נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, העריכו כי איום השביתה יוסר ככל שיתקדמו הדיונים בין הצדדים במהלך הלילה.

הגופים שאמורים היו לשבות: כל משרדי הממשלה, בתי המשפט, הטאבו, רשות האכיפה והגבייה, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, חברת הדואר, רשות השידור (שביתה חלקית), הרשות השנייה לרדיו וטלוויזיה, הטלוויזיה החינוכית, מכון התקנים, שירות התעסוקה, הביטוח הלאומי, החברות לדיור ציבורי (עמידר, עמיגור, חלמיש ופרזות), הרשויות המקומיות, המועצות הדתיות, הרבנות הראשית, רשות שדות התעופה (כולל נתב"ג, ממנו לא יבוצעו המראות ולא תפורק הכבודה מהמטוסים הנוחתים), רכבת ישראל, בתי החולים (יפעלו במתכונת שבת), בתי המשפט, מינהלות האוניברסיטאות (המרצים אינם שובתים).

חברי הסתדרות המורים לא היו אמורים לשבות. עם זאת, השביתה אמורה היתה להקיף את מעונות נעמ"ת ואמונה (מעונות ויצ"ו יפעלו כרגיל), רשת אורט ורשת עמל. בנוסף, היו אמורים לשבות גם מוזיאון הארץ, מוזיאון ישראל בירושלים, מוזיאון ארץ ישראל בת"א ומוזיאון תל אביב, מועצות השיווק החקלאיות. התעשיות הביטחוניות - התעשייה האווירית, התעשייה הצבאית וקמ"ג - היו אמורות לעבוד חלקית.

פנייה לעיני: "אל תשביתו את נתב"ג ואתרי רשות הטבע והגנים"

לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל פנתה אתמול אל יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, בבקשה להחריג שני מוקדים תיירותיים - נתב"ג ואתרי רשות הטבע והגנים - מן השביתה המתוכננת, על מנת שלא לפגוע בתנועת התיירות הנכנסת הנמצאת בשיאה.

יו"ר הלשכה, שמואל מרום, ומנכ"לה, עמי אתגר, ביקשו מן היו"ר להימנע מהשבתת נתב"ג: "שביתה בנתב"ג משמעותה שיבוש לוחות זמנים של מאות קבוצות תיירים, עם הוצאות המוטלות בעיקרם על התיירים שלא יכולים לחזור לארצם, הסיטונאים בחו"ל וכל מרכיבי תעשיית התיירות בישראל", כתבו השניים לעיני. לדבריהם, הוצאות מסוג זה הוטלו על תיירים רק לפני מספר חודשים בגלל סכסוך בין עובדי רשות שדות התעופה למדינה: "אין לנו ספק שתכיפות אירועים אלה מסבה, מעבר לנזק המיידי, גם נזק עתידי. לדעתנו, בגלל השיבוש הקודם בנתב"ג יש להימנע מהשבתת נמל התעופה".

כמו כן, מבקשים בכירי הלשכה שלא להשבית את אתרי רשות הטבע והגנים, המהווים יעד לביקור של עשרות אלפי תיירים: "לתיירים אלה אין אלטרנטיבה ושביתה באתרי הרשות תמנע מהם הזדמנות חד-פעמית לבקר באתרים כמצדה וקיסריה ובאתרים אחרים", הזהירו מרום ואתגר.